Ziekenhuizen stunten met tarieflijsten
Ziekenhuizen hanteren zeer verschillende prijzen voor de ingrepen die ze verrichten. Verschillen van 50 tot 70 procent voor veelkomende ingrepen zijn geen uitzondering.
Dat blijkt uit een onderzoek van vakblad Medisch Contact naar de prijzen die zestien ziekenhuizen in Noord- en Zuid-Holland vragen voor acht standaardingrepen.
Ziekenhuizen moeten sinds eind vorig jaar prijslijsten openbaar maken. Het gaat om prijzen die ze hanteren voor patiënten van verzekeraars waar ze geen contract mee hebben gesloten. Patiënten moeten zelf kijken of het ziekenhuis waar zij naartoe willen wel een afspraak met hun verzekeraar heeft gemaakt. Als dat niet zo is en het ziekenhuis duurder is dan het ziekenhuis waar de verzekeraar wel een contract heeft, hoeft de verzekeraar van minister Hoogervorst (Volksgezondheid) de behandeling niet volledig te vergoeden.
Uit het onderzoek blijkt dat een patiënt van het Zaans Medisch Centrum in Zaandam 1891 euro kwijt is voor een enkelvoudige liesbreukoperatie. Het nabijgelegen BovenIJ ziekenhuis in Amsterdam-Noord rekent 2659 euro voor dezelfde ingreep. Ook bij andere ingrepen lopen de prijsverschillen behoorlijk op. Een heupoperatie, inclusief de bijbehorende verblijfsduur in het ziekenhuis, is in het HagaZiekenhuis in Den Haag ruim twee keer zo voordelig als in het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk.
Neurochirurg R. Walchenbach van het voor herniapatiënten dure MC Haaglanden benadrukt echter dat de prijs van een individuele medische behandeling niets zegt. „Verzekeraars nemen een totaalpakket af. Daarin zal het ene pakket ingrepen duurder zijn en het andere goedkoper.” Hij verwacht dat verzekeraars vooral in zee gaan met ziekenhuizen die in de buurt liggen en kwaliteit leveren. „De prijs speelt een ondergeschikte rol.”
Zorgverzekeraars Nederland (ZN) verwacht dat verzekeraars niet al te ingewikkeld zullen doen als een patiënt bij een ander ziekenhuis duurder uitkomt. „De zorgverzekeraars sluiten contracten af met Jan en alleman. En voor die enkele verzekerde die bij wijze van spreken in Groningen naar het ziekenhuis gaat, doen ze geen moeite. Dan betalen ze gewoon die prijs die dat ziekenhuis ervoor vraagt”, zegt G. Eysink van ZN in Medisch Contact.
Uit onderzoek onder 9000 mensen door de Consumentenbond en de Erasmus Universiteit is gebleken dat klanten met een veel duurdere ziektekostenverzekering niet per se tevredener zijn. Woensdag drukte de bond mensen daarom op het hart niet alleen op premie en pakket te letten. Consumenten worden overspoeld met reclame van zorgverzekeraars. Bijna iedereen kan dit jaar nog overstappen, maar de Consumentenbond waarschuwt om daarbij vooral op de kwaliteit te letten. De bond verspreidt via internet op de website www.kiesbeter.nl van het ministerie van Volksgezondheid een overzicht met prestaties van de zorgaanbieders.
De bond bekommert zich om de zaak omdat in 2006 het nieuwe zorgstelsel ingaat dat concurrentie op de zorgmarkt moet bevorderen en daarmee de efficiëntie en de kwaliteit verhogen.
De Nederlandse patiënten- en consumentenorganisatie NPCF noemt het onderzoek een prima initiatief. „Maar we zijn er nog niet”, zo stelt een woordvoerster. Zo zou de Consumentenbond niet hebben bekeken of de zorg die de verzekeraars inkopen voldoet aan de laatste medische kennis en ontwikkelingen en of die ingekochte zorg aansluit bij de wensen van de mensen die deze zorg nodig hebben, legt de woordvoerster uit.