”Walking floor” maakt lossen makkelijk
Gerard Schwennen rijdt op en neer tussen het noorden en zuiden van het land met allerlei soorten afval. Hij voert de transporten uit op een bordeauxrode Iveco S-Way met 510 pk.
Gerard Schwennen koerst met 27 ton bouwafval in zijn trailer ruim 200 kilometer zuidwaarts, van Emmen naar Son via de A28 en A50. Zijn Iveco S-Way met 510 paardenkracht doet niet onder voor de gangbaardere truckmerken als Scania en Volvo, vindt hij. De chauffeur schroefde een spiegel boven zijn bed. ”The Power of Iveco” (De kracht van Iveco, ed.), prijkt er op en ”Master on the Road” (Meester op de weg).
De cabine van zijn truck is met leer bekleed. Ook liet Gerard chromen accenten aanbrengen op zijn spiegels, de grille, de handvatten, de lampenbeugels en de luchthoorns. „Mijn trekker is luchtgeveerd, ik heb een dodehoekcamera en een camera achter mijn trailer”, vertelt de vrachtwagenchauffeur.
Iveco is hét merk van Schwennen Internationaal Transport. Vader Jan startte het transportbedrijf ruim 25 jaar geleden. De firma ‘versleet’ sindsdien zes Iveco’s.
Gerard zit een kleine tien jaar in het bedrijf. Zelfstandig rijden bevalt hem prima. Via zijn oortjes belt hij naar zijn opdrachtgever voor de volgende vracht: een lading compost. En hij pleegt wat acquisitie voor de rest van de week. Het is soms leuren en sleuren aan opdrachten.
Dat hoeft niet met het lossen van de vracht. Halverwege de ochtend rijden we het terrein op van een afvalverwerkingsbedrijf in Son. Gerard opent de deur van zijn trailer, drukt op een knop en de walking floor, een soort lopende band, schuift het bouwafval uit de truck op een grote hoop. Binnen tien minuten is de vrachtwagen leeg.