Streekbus nog enige dagen gratis
De streekbussen blijven wellicht tot en met dinsdag gratis. FNV Bondgenoten en de CNV Bedrijvenbond maakten vrijdagmiddag bekend voorlopig door te gaan met deze vorm van publieksvriendelijke acties voor een nieuwe CAO in het streekvervoer.
„Als we op dinsdag nog niks van de werkgevers hebben gehoord, beraden we ons op andere, misschien hardere acties”, verklaarde een woordvoerster van FNV Bondgenoten vrijdagmiddag. De bonden begonnen donderdag met de actie van het gratis reizen, nadat het overleg met de werkgevers over een nieuwe CAO voor circa 14.000 chauffeurs vastliep.
Een zegsvrouw van de CNV-bond benadrukt dat de weigering van buschauffeurs om strippenkaarten af te stempelen en te verkopen de minst schadelijke vorm van actievoeren is. „Staken is een veel zwaarder middel, want daarbij worden ook de passagiers gedupeerd. Terwijl er alleen een conflict is met de werkgevers.”
De busbedrijven probeerden donderdag nog de actie te verbieden in een kort geding. De bedrijven lijden naar eigen zeggen 250.000 euro schade per dag, terwijl de actievorm ook illegaal zou zijn. De rechtbank in Utrecht oordeelde echter dat de actie valt onder het stakingsrecht. Bovendien stelde de president van de rechtbank dat de schade voor de werkgevers niet onevenredig groot is, omdat de actie van korte duur zou zijn.
„Onduidelijk is wel wat de rechter verstond onder „korte duur.” Wij denken dat wij voorlopig op deze manier kunnen doorgaan. Als werkgevers daar anders over denken, moeten ze maar een nieuw kort geding aanspannen”, aldus de woordvoerster van de CNV Bedrijvenbond.
De busbedrijven leggen de uitspraak van de Utrechtse rechtbankpresident iets anders uit. „Uitdrukkelijk heeft de president gezegd dat hij ervan uitging dat de acties vannacht zouden aflopen. Als ze toch doorgaan, verandert de situatie”, aldus een woordvoerder van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer. De bedrijven beraden zich nog.
De onderhandelingen liepen volgens de bonden onder meer stuk op hun eis voor hoger loon. De bonden willen een structurele loonsverhoging van 4 procent. De werkgevers bieden 3,5 procent per 1 april en een eenmalige uitkering van 0,6 procent aan het einde van het jaar. Een ander struikelblok is de vergoeding voor wachturen.
Het gratis openbaar vervoer leidde afgelopen dagen niet tot veel meer passagiers. Dat is de indruk van buschauffeurs op de grote busstations bij de NS-stations in grote steden. „De mensen stappen wel met een vrolijker gezicht de bus in”, aldus een chauffeur.