ProRail: Zo’n 450 grote storingen op het spoor in 2022
Vorig jaar waren er op het spoor zo’n 450 grote storingen, veroorzaakt door bijvoorbeeld aanrijdingen, sein- en/of wisselstoringen, stormachtig weer, computerstoringen en bovenleidingsbreuken. Een woordvoerder van ProRail bevestigt berichtgeving hierover door De Telegraaf.
Het aantal storingen lag daarmee hoger dan in 2021, toen er sprake was van 406 grote storingen. In 2020 waren het er 361, maar toen was er sprake van een uitgedunde dienstregeling wegens corona. Vorig jaar waren er achttien dagen waarop meer dan 10 procent van alle ritten uitviel. Twee dagen werd het landelijk treinverkeer gestaakt. Op 18 februari was dat vanwege een storm en op 3 april lag alles plat vanwege een ICT-storing
Uit de cijfers van ProRail blijkt verder dat in 2022 meer met de trein is gereisd dan in 2021. In de loop van het jaar zijn de reizigersaantallen steeds verder toegenomen. De aantallen van 2019, voor de coronacrisis, zijn nog niet gehaald, maar dat niveau komt wel weer in zicht.
Ook waren vervoerders dit jaar genoodzaakt om minder en kortere treinen te laten rijden vanwege personeelstekorten. Deze combinatie van omstandigheden, aangevuld met enkele grote verstoringen, heeft geleid tot lagere prestatiecijfers dan in 2021.
Ongeveer 450 grote storingen in 2022 vallen binnen de verantwoordelijkheid van ProRail. Daarmee blijft de spoorbeheerder onder de met het ministerie afgesproken bovengrens van 520 grote storingen.
John Voppen, CEO van ProRail, is niet tevreden. „Met een eerste blik op de prestaties van 2022 en de oorzaken van tegenvallers zeg ik: werk aan de winkel voor de spoorsector. Laten we investeren in onze mensen en middelen om prestaties te verbeteren. Tegelijk vind ik realisme ontzettend belangrijk; dat we veel kunnen, maar niet alles: de druk op mensen en middelen is al groot. Daarom blijf ik hameren op wat wij in 2022 al hebben aangegeven: de noodzaak van keuzes maken.”