Fietsbrug vervangt pont Nieuwer Ter Aa
Een fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal gaat de bestaande pont voor fietsers en voetgangers tussen Nieuwer Ter Aa en Breukelen vervangen. Het veer blijft voorlopig in de vaart.
De vlag kan uit, juicht Egbert Bouman, woordvoerder van het comité ‘Laat Ons Niet Zwemmen’, dat zich de afgelopen maanden beijverde voor behoud van de pont. „De actieposters kunnen in Nieuwer Ter Aa van de ramen.”
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Utrecht en de gemeente Stichtse Vecht hebben overeenstemming bereikt over een fietsbrug als toekomstige verbinding tussen Breukelen en Nieuwer Ter Aa.
Minister Harbers wilde het veer, dat sinds 1892 bestaat, per 1 januari opheffen omdat de overtochten volgens Rijkswaterstaat te gevaarlijk worden. Op het Amsterdam-Rijnkanaal varen steeds meer grote schepen, waardoor het aanvaarrisico zou toenemen.
Geen spijt
„Van ons had de pont best mogen blijven. We vinden hem niet onveilig”, zegt Bouman. „Maar de fietsbrug is een fantastisch resultaat na een klein jaar buffelen, samen met de gemeente. De pont gaat waarschijnlijk toch uit de vaart, maar dan hoeven we geen spijt te hebben dat we ons niet verzet hebben, dachten we. Maar het is zowaar helemaal gelukt. Het bewoog voor ons al de goede kant op toen de Tweede Kamer begin november met ruime meerderheid een motie aannam om het veer te handhaven totdat er een alternatief is gerealiseerd.”
Per werkdag gebruiken gemiddeld 261 fietsers en 15 voetgangers het veer, de meesten om naar school of werk en weer terug naar huis te gaan. Vooral in de zomermaanden benutten ook toeristen de pont. Fiets- en wandelroutes lopen via het veer. De overtocht is gratis.
Levensader
Voor Nieuwer Ter Aa is de pont een levensader. „Ouderen doen met de fiets hun boodschappen in Breukelen. Veel voorzieningen voor ons dorp zijn daar, zoals de huisarts, de apotheek en sportclubs”, aldus Bouman. „In de winter in het donker of bij veel wind langs het kanaal naar Breukelen fietsen is niet echt veilig en prettig. Bovendien is dat zes tot acht kilometer omrijden.”
Ook Johan Peters, directeur van de School met de Bijbel in Nieuwer Ter Aa, waar ook een tiental kinderen uit Breukelen op zit, reageert verheugd. „Het bericht is met dankbaarheid en vreugde ontvangen. We zijn blij dat onze leerlingen met de pont naar school kunnen blijven komen zolang de brug er nog niet ligt.”
Onderzoek
Het Rijk draagt maximaal 20 miljoen euro bij aan de fietsbrug. Provincie en gemeente dragen de verantwoordelijkheid voor de overige kosten en eventuele overschrijdingen. Nadere studie is nodig om te bepalen hoe de brug er precies gaat uitzien, wanneer de aanleg begint en wanneer de brug gereed is. De provincie neemt beheer en onderhoud op zich.
Onderzoeksinstituut MARIN doet een studie naar mogelijke aanvullende maatregelen om de pont zo lang mogelijk veilig in de vaart te houden. Belangrijk is daarbij wel of er voldoende gekwalificeerd personeel beschikbaar is. Lukt dat ondanks alle inspanningen niet, dan is het ministerie bereid vervangend vervoer te regelen. Bouman: „Wij zien wel mogelijkheden om met eenvoudige maatregelen de pont nog veiliger te maken. Bijvoorbeeld door alleen over te varen als er geen schip binnen 600 meter in de buurt is.”
Wethouder Frank van Liempt van Stichtse Vecht is opgelucht: „Met de volwaardige fietsbrug behoudt Nieuwer Ter Aa een goede verbinding. En de pont blijft voorlopig nog in de vaart.”
Waarnemend gedeputeerde mobiliteit Robert Strijk van Utrecht vult aan: “Deze verbinding over het Amsterdam-Rijnkanaal is allereerst van groot belang voor Nieuwer Ter Aa, maar heeft ook een belangrijke functie in het regionale en recreatieve fietsnetwerk. Zo kunnen wij mensen blijven stimuleren om van de fiets gebruik te maken.”