Horloge als sieraad en expressie

Bezield werk
George van Ekeren (links) is Brandmanager bij Prisma Horloges. beeld RD, Anton Dommerholt

Een verbluffend ontwerp op de markt brengen boeit George van Ekeren (26) uit Asperen meer dan de digitale smartwatch. Uitstraling vertegenwoordigt iemands identiteit, zegt de horlogehandelaar die uurwerken van Prisma aan de man brengt.

„Eigenlijk wilde ik altijd al een eigen bedrijf beginnen. Dat kreeg ik mee van mijn vader. Hij heeft een groothandel in horloges en verlichting. Met mijn broertje Jolmer verkocht ik horloges en zonnebrillen op de middelbare school. Nu werken we met z’n drieën voor Prisma.

Als je auto’s kunt verkopen, kun je alles verkopen, dacht ik. Daarom heb ik de autoverkopersopleiding aan de IVA in Driebergen gevolgd. Vervolgens heb ik stage gelopen bij een marketingbureau. Marketing was toen een nieuwe wereld voor mij. Daarna heb ik anderhalf jaar gewerkt in China waar ik Nederlandse kaas verkocht.

Mijn vader nam in 2014 het Nederlandse horlogemerk Prisma over uit de failliete boedel van Aurum. Hij bood mij toen de kans om in het bedrijf te komen werken. Erg leuk, want zo kon ik ondernemerschap en marketing gaan combineren. Het Prismahorloge staat voor Nederlandse creativiteit en vakmanschap. Dat zie je in ieder horloge terug. We ontwerpen verschillende horloges die passen bij een bepaalde uitstraling.

Prisma is het oudste Nederlandse horlogemerk. Duizenden mensen van verschillende generaties hebben een deel van hun leven aan dit merk besteed. Miljoenen landgenoten kennen het vakmanschap. Het merk is dan ook van ons allemaal geworden. Dit is mijn drijfveer om de handel voort te zetten.

Zonder woorden

Ik houd mij bezig met de beeldvorming van het merk Prisma. Met een merk draag je iets uit van jouw identiteit. Aan iemands horloge kun je zien waar iemand voor staat. Het zegt iets over jou zonder woorden.

Een sportief horloge staat voor competitie, snelheid en durf. Werk je bij een bank, dan draag je eerder een horloge met klassieke details. De minimalistische horloges, sober van stijl, zijn nu razend populair.

Ook is een horloge een sieraad, het detail van een outfit. IJdelheid wil ik niet stimuleren, maar je mag best goed verzorgd voor de dag komen. Zeker als je iets wilt bereiken.

Met het verkopen van een merk doe ik een belofte over het product, die onderscheidend is van concurrenten. Dat spreekt mensen aan. Ik vertel er ook het verhaal van Prisma bij. Dat tijd het kostbaarste is wat je hebt, geef ik als boodschap mee. Ik vind het prachtig om mensen op die manier aan het denken te zetten.

Een spectaculair design vind ik interessanter dan de smartwatch met allerlei digitale snufjes. Nog voor Kerst willen we een horloge op de markt brengen dat geïnspireerd is op 3D-printing. Met zo’n lasercomputer maak je de meest verbluffende designs.

Een valkuil van een familiebedrijf als het onze is, om altijd maar over werk te blijven praten. Stap ik over de drempel van de tussendeur naar ons huis –we wonen achter de bedrijfsruimte–, dan moet ik mij er echt toe zetten om over andere onderwerpen te praten. Ik ga 100 procent voor mijn werk, maar het is niet goed om alleen daarmee bezig te zijn. Het is goed om vrienden te hebben die me daaraan houden. In mijn vrije tijd trek ik graag de natuur in.

We zijn niet op aarde om te leven voor ons werk. Toch wil ik met mijn werk echt iets opbouwen en nog veel meer ontdekken. Mijn drijfveer –de wereld iets mooier maken– is heel belangrijk. Als het doel niet duidelijk is of ik ben innerlijk niet gemotiveerd, stop ik vrij snel.

Momenteel ben ik bezig met de uitbreiding van de verkoop via internet. In de toekomst zou ik graag meer de creatieve kant op willen, bijvoorbeeld een documentaire maken over een maatschappelijk onderwerp.”

Ook bezield werker? Stuur een mail naar econ@ refdag.nl

Loopbaan George van Ekeren

George van Ekeren groeide op in zijn huidige woonplaats Asperen. Na de afronding van de havo volgde hij van 2009 tot 2013 de IVA Driebergen Business School. Hij werkte anderhalf jaar in Hong Kong voor The Dutch Cheese and More. Vervolgens begon hij in 2014 bij Prisma Horloges als Brandmanager. Van Ekeren heeft vijf reizen naar het buitenland geleid voor de reisorganisatie Avanta. Verder is hij actief voor de Foundation Sharing Knowledge N-U, een stichting die zich inzet voor de versterking van de gezondheidszorg in Oekraïne door kennis te delen met vakgenoten in het Oekraïens.