Stranden Egypte meer in trek dan oude stenen
Ondanks de bomaanslagen van 7 oktober vorig jaar surft het toerisme in Egypte op een hoge golf van succes. Het ministerie van Toerisme telde voor de eerste tien maanden van 2004 al 6,8 miljoen bezoekers en hoopte op een totaal van 7,5 miljoen voor heel het jaar. In 2003 stopte de teller bij 6 miljoen vakantiegangers. Strandvakanties aan de Rode Zee zijn steeds meer in trek dan het traditionele piramide kijken.
Zelfs de bomaanslagen van 7 oktober op Israëlische toeristen in Taba en Nuweiba, twee badplaatsen aan de rand van de Sinaï-woestijn, hebben de populariteit van de Egyptische strandvakanties nauwelijks doen teruglopen. Na de aanslagen werd amper 5 procent van de boekingen voor de stranden aan de Rode Zee ongedaan gemaakt, zegt het Egyptische ministerie van Toerisme. „Alleen in Taba is de bezettingsgraad met 20 tot 30 procent gedaald”, zegt Mohamed Fawzi, directeur verkoop van Accor Egypte. Accor is een Franse hotelketen. Taba trekt traditioneel veel toeristen uit Israël aan. Fawzi denkt dat die gasten al in februari of maart naar Taba zullen beginnen terug te keren.
Hisham Zaazou, directeur-generaal van de Egyptische Federatie van Kamers van Toerisme, schrijft de sterke groei van het Egyptisch toerisme toe aan de sterke vraag naar vakantiebestemmingen in het Midden-Oosten en aan de voordelige prijzen die Egypte biedt. In januari 2003 devalueerde de Egyptische pond, „en sindsdien concurreren we met bestemmingen waar we het vroeger niet tegen konden opnemen.” Er zijn ook veel hotels bijgekomen aan de Rode Zee. De onderlinge concurrentie die dat meebrengt, drukt de prijzen nog verder.
Slechts 15 procent van de toeristen die naar Egypte reizen doet dat nog om kennis te maken met de unieke historische rijkdom die het land biedt. Zo’n 70 procent wil in de eerste plaats zon, zee en plezier. De overige reizigers zoeken Egypte op voor specifieke evenementen als sportwedstrijden, conferenties of tentoonstellingen.
Egypte profiteert drievoudig van de opkomst van de strandvakanties. Ze zijn goedkoper dan cultuurreizen, waardoor ze een groter publiek aanspreken. Wereldwijd kiezen bovendien veel meer mensen voor recreatieve vakanties dan voor educatieve reizen. Egypte boort dus een veel grotere markt aan met zijn Rode-Zeebestemmingen. En toeristen die een land opzoeken voor zon en zee, keren daarna ook nog eens vaker terug.
Egypte krijgt sinds de aanslagen van 11 september 2001 veel minder Amerikanen en Britten op bezoek, traditioneel de belangrijkste doelgroepen voor de organisatoren van cultuurreizen. Ook dat verklaart de tanende belangstelling voor tempels en piramides. Maar langzaam beginnen de toeristen uit de VS en Groot-Brittannië hun schrik weer te overwinnen. Egypte probeert werk te maken van betere luchtverbindingen om het de Amerikanen makkelijker te maken.