„Dieseltekort? Ik rijd er nog geen meter minder om”
Dieselprijzen rijzen de pan uit. Er dreigt zelfs een tekort van de brandstof. Dieselrijders op parkeerplaats De Hucht langs de A1 op de Veluwe maken zich vooralsnog geen grote zorgen.
Erik-Jan, internationaal chauffeur voor Bouwheer Zeewolde. Onderweg met zijn Volvotruck van Venlo naar Zeebrugge.
„Het bedrijf waar ik voor werk, merkt dat diesel fors duurder is. Er wordt echt op gelet waar we gaan tanken, want dat kan veel schelen. De ene keer is het België, dan weer Luxemburg of Frankrijk. Via onze groepsapp krijgen we regelmatig een berichtje in welk land we zoveel mogelijk moeten tanken. Vanwege een accijnsverlaging bijvoorbeeld.
Door de gestegen brandstofprijzen moeten we onze klanten meer vragen voor het transport. We vervoeren als transportbedrijf nieuwe opleggers naar de klant, om vervolgens oude voertuigen mee te nemen voor de handel.
Ik verwacht niet dat we veel van een dieseltekort gaan merken. En omdat we lange afstanden rijden, is overstappen op elektrische vrachtwagens voorlopig niet aan de orde. We zitten nog wel even aan diesel vast.”
Lehnardt, Duits vakantieganger die samen met zijn vrouw op weg is naar zijn tweede huis in Zandvoort.
„Ik maak me wel een beetje zorgen om een dieseltekort, want ik zie mezelf nog niet elektrisch rijden. Elektrische auto’s maken namelijk geen geluid. Ik wandel vaak met mijn hond, maar die stille auto’s zijn dan erg vervelend, omdat je ervan schrikt.
Diesel is op dit moment in Nederland goedkoper dan in Duitsland. Al vind ik de prijs hier langs de snelweg wel tegenvallen. Bij ons zijn de dieselprijzen zeker 20 procent omhooggegaan.
Ik kan de prijsstijging me nog wel veroorloven, maar die moet nu wel stoppen. We hebben thuis namelijk vier auto’s, waarvan drie op diesel. Elke maand vloeit er bij ons wel 300 euro aan diesel.
Dat de brandstofprijzen stijgen, begrijp ik wel vanwege de oorlog in Oekraïne. Iedereen moet minderen, de overheid stuurt daar ook op. In Duitsland stopte deze maand de accijnsverlaging op diesel, dat maakt dat diesel nog weer 15 cent duurder is.”
Bart, verkoper bij Van Veldhuizen Campers uit Zutphen. Onderweg in zijn Peugeot-bestelbus van Zutphen naar Amersfoort.
„Duurdere of schaarsere diesel? Ik word er niet anders van en rijd er geen meter minder om. Dat de diesel duurder is, merkte ik vorige week pas goed. Bij een tankbeurt ging ik over mijn weeklimiet van de tankpas. Daar staat 150 euro per week op, maar dat bleek niet voldoende. De tank –waar in totaal 80 liter ingaat– was goed leeg en ik moest zo’n 160 euro betalen. Meestal gooi ik de wagen eerder vol en betaal ik aan de pomp zo’n 100 euro.
Ik volg het nieuws over het dieseltekort wel, maar maak me geen zorgen. Ik laat mij niet uit mijn dieselbus jagen. Een bestelbus op alternatieve brandstof zou ik niet snel kopen. Ik houd niet van overhaaste beslissingen, puur vanwege emotie. De bus is nog goed en nog genoeg waard. Maar op een elektrische auto zit ik niet te wachten. Ik hoop altijd nog op een goed waterstofsysteem voor auto’s.”
Maarten, vrachtwagenchauffeur bij Kollen, dat onder meer is gespecialiseerd in grondverzet. Transporteert met zijn MAN betonplaten vanuit Oene naar Haarlem.
„Dat de diesel duur is, daar lig ik echt geen tel wakker van. Ik merk er zelf niets van, maar de baas natuurlijk wel. Als ik met mijn leaseauto aan de pomp moet afrekenen, kijk ik nooit wat ik moet betalen. De tank van de truck –daar past wel 400 liter in– gooi ik alleen aan de zaak vol, waar we een eigen pomp hebben. Dat zegt trouwens wel iets. Het is bewust beleid dat we nooit onderweg tanken. Langs de weg is het veel duurder. We hebben ook geen tankpas.
Voorlopig verwacht ik dat er nog voldoende diesel wordt geproduceerd in Nederland. Ik denk dat er niet snel tekorten ontstaan. Misschien alleen als mensen en bedrijven gaan hamsteren. En: vorig jaar was er nog een overschot aan diesel.”