Binnenland

Nederlander vindt broer via internet

„Wat ben ik blij met internet. Zonder dat medium wist ik nu nog niet waar mijn broer Theo uithing. Die was met zijn gezin op vakantie in Thailand toen daar tweede kerstdag de tsunami toesloeg.”

Binnenlandredactie
30 December 2004 23:22Gewijzigd op 14 November 2020 02:03

Rob Delissen uit Nieuwegein is opgelucht. Hij wist dat Theo, diens vrouw en hun 2-jarig dochtertje op het Thaise eiland Koh Racha Yai verbleven. Maar nadat de omvang van de ramp was doorgedrongen in Nederland, lukte het hem niet contact te krijgen met zijn broer.

„Ik was bijna ten einde raad, toen ik op de website van de BBC een mededeling zag van een Zweed die zijn dochter had weten te bereiken op hetzelfde eiland als waar Theo zou zijn. Vervolgens heb ik het telefoonnummer van deze Zweed in Stockholm opgespoord. Hij gaf mij het gsm-nummer van zijn dochter.”

Delissen stuurde een sms naar de Zweedse in Thailand. Zij belde terug en vertelde Delissen dat het Nederlandse gezin bij de eerste vloedgolf naar een hoger gelegen deel van het eiland was gevlucht. „Theo was achtergebleven om snorkelaars die in nood waren gekomen, te helpen. Zijn vrouw Uta en dochtertje Lisa waren al in veiligheid.”

Een paar uur later belde Theo Delissen zijn broer met de mededeling dat hij leefde. „Ik was werkelijk dolblij. Dank aan internet, dank aan de BBC”, aldus Delissen.

De Belgische gsm-aanbieders Proximus en Mobistar helpen het ministerie van Buitenlandse Zaken met het opsporen van Belgen in Sri Lanka en Thailand. Zij hebben hun klanten in die landen een sms gestuurd met het verzoek zo snel mogelijk contact op te nemen met het crisiscentrum van Buitenlandse Zaken in Brussel. Een woordvoerster van Proximus zei donderdag dat de aanbieders de internationale oproep gratis versturen. Volgens Buitenlandse Zaken zijn in Thailand nog 150 landgenoten niet gelokaliseerd en in Sri Lanka zeventig.

Proximus heeft tevens het consortium van hulporganisaties gevraagd mee te werken aan een campagne, bijvoorbeeld een inzamelingsactie met behulp van sms’jes. Gsm-aanbieder Base heeft laten weten bereid te zijn met Proximus en Mobistar mee te werken aan een solidariteitscampagne „die de commerciële concurrentie tussen de operatoren onderling overstijgt.” Volgens Base kan dat echter alleen als de initiatiefnemers een gemeenschappelijke strategie volgen en er één nummer van vier cijfers voor heel België wordt gehanteerd.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer