Economie

Komende dagen vermoedelijk nog lange rijen op Schiphol

Reizigers kunnen op Schiphol de komende dagen weer extreem lange rijen verwachten. De beperkingen die Schiphol luchtvaartmaatschappijen heeft opgelegd kunnen waarschijnlijk nog niet goed genoeg worden nageleefd, waardoor slotcoördinator ACNL op drukte zoals vorige week maandag rekent. Toen stonden er door tekorten aan beveiligers urenlange rijen en misten reizigers hun vlucht.

ANP
22 September 2022 10:24Gewijzigd op 22 September 2022 10:40

Airport Coordination Netherlands (ACNL) verwacht dat de maatregelen in de loop van volgende week effect gaan hebben. „Op zo’n korte termijn is het lastig om de capaciteit terug te brengen. De komende dagen moeten overbrugd worden. Het is reëel dat er de komende dagen weer lange wachtrijen tot buiten staan”, aldus directeur Hugo Thomassen. Hij verwees wel naar Schiphol zelf om concrete verwachtingen uit te spreken. BARIN, de belangenvereniging van in Nederland actieve luchtvaartmaatschappijen, zei ook de komende dagen veel drukte te verwachten.

ACNL heeft deze week aan 45 maatschappijen laten weten met hoeveel zij iedere dag hun aantallen vertrekkende reizigers moeten terugbrengen. Zij kijken hoe ze dat gaan oplossen en stemmen dat vervolgens af met de slotcoördinator en communiceren dit daarna met reizigers. Thomassen kreeg al van ongeveer tien maatschappijen antwoord, „wat best snel is”.

Volgens hem treffen maatschappijen maatregelen „uit een breed pallet” om aan de inkrimping te voldoen, zoals vluchten schrappen of de ticketverkoop beperken. „We hoorden vanuit maatschappijen teleurstelling dat ze weer hun capaciteit moeten verlagen, maar er kwamen ook vrij snel concrete voorstellen naar ons toe. Er leeft wel een besef van realiteit.” Thomassen denkt snel te kunnen instemmen met de plannen van de maatschappijen.

Vanwege de drukte en personeelskrapte stelde Schiphol maatschappijen vorige week de vraag om het aantal dagelijks vertrekkende passagiers tot minstens eind oktober met gemiddeld 18 procent omlaag te brengen. Dat bleek nodig omdat er minder beveiligers beschikbaar zijn dan gepland.

Schiphol erkent dat het vooral de komende dagen een opgave zal zijn om de drukte aan te kunnen. De luchthaven heeft er bij maatschappijen op aangedrongen om als eerste de passagiersstroom op korte termijn aan te pakken, omdat er onvoldoende personeel is. Reizigers moeten rekening houden met wachtrijen. Schiphol adviseert reizigers op tijd te komen, maar niet eerder dan 4 uur voordat een vlucht vertrekt. De drukte op donderdag is volgens een woordvoerder van Schiphol beheersbaar. Reizigers hoeven niet buiten in de rij te staan. De gemiddelde wachttijd is volgens de zegsman een uur.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer