Schiphol wil ook in oktober het aantal passagiers verminderen
Luchtvaartmaatschappijen zullen ook in oktober moeten snijden in het aantal vertrekkende passagiers. Dat heeft Schiphol donderdagochtend aan de luchtvaartondernemingen meegedeeld. Volgens BARIN, de belangenvereniging van in Nederland actieve luchtvaartmaatschappijen, moeten de passagiersaantallen met 18 procent omlaag. Schiphol wilde geen percentages noemen, maar een woordvoerder bevestigde dat ingrepen nodig zijn.
Over de precieze percentages worden nog gesprekken gevoerd, aldus de zegsman. Hij zegt dat het probleem vooral bij de beveiligers zit. Beveiligingsbedrijven zijn niet in staat om de gevraagde aantallen te leveren. Sterker, de komende periode is het aantal beschikbare beveiligers nog minder dan gedacht.
Marnix Fruitema, voorzitter van BARIN, stelt dat sinds het wegvallen van de zomertoeslag van 5,25 euro bruto per uur veel beveiligers hun heil elders zoeken. De problemen deze week waren volgens hem het gevolg van tientallen beveiligers die niet op het werk kwamen opdagen.
De snelle terugkeer van reizigers na corona in combinatie met personeelstekorten op de luchthaven zorgden de voorbije maanden voor grote problemen op Schiphol. De reizigersstroom voor de maand oktober was door Schiphol al gemaximeerd om lange rijen en bagageproblemen te ondervangen. Deze maatregelen duren vooralsnog tot en met oktober, zo werd eerder gemeld. Bijkomend probleem is dat de veiligheidscontrole van bagage en reizigers in de herfstmaanden meer tijd in beslag neemt.