Experts verwachten loongolf na cao-akkoord bij spoorbedrijf
Vakbonden en experts op het gebied van de arbeidsmarkt verwachten dat het zondag bereikte cao-akkoord bij de Nederlandse Spoorwegen tot een loongolf zal leiden.
Dat schrijft De Telegraaf op basis van een rondgang.
De vakbonden FNV, CNV, VVMC en VHS en de NS werden het zondag eens over onder meer een loonsverhoging van gemiddeld 9,25 procent. Daarnaast keert NS werknemers in december en in juli eenmalig 1000 euro uit. Nieuwe stakingen zijn opgeschort.
„Het is zonneklaar dat staken loont, want het resultaat is een stuk beter dan de NS eerst boden. Heel Nederland heeft dit kunnen zien, dus dit kan heel goed het begin zijn van een onrustige herfst met meer acties en een loongolf die uiteindelijk zo hard nodig is”, zegt FNV-voorman Tuur Elzinga in De Telegraaf.
Uit een rondgang van de krant langs experts en vakbonden blijkt vooral dat het personeelstekort een belangrijke kracht is achter de deal. „Het akkoord van de NS draagt bij aan een loongolf die wij verwachten. Als er in een sector een flinke verhoging wordt afgesproken, dan vloeit dat door naar andere sectoren”, zegt macro-econoom Piet Rietman van ABN AMRO. Volgens hem neemt het personeelstekort toe bij bedrijven die in dezelfde vijver voor personeel vissen als de NS.
Hanneke Bennaars, universitair hoofddocent arbeidsrecht van de Universiteit van Amsterdam, denkt dat ook in andere sectoren stakingen te verwachten zijn om looneisen te ondersteunen.
Om hun eisen kracht bij te zetten, organiseerden de vakbonden FNV, CNV en VVMC meerdere regionale stakingen. De meest recente, afgelopen vrijdag, legde het treinverkeer in heel Nederland stil. Leden van de vakbonden mogen nog stemmen over het principeakkoord.
In het akkoord is ook afsproken dat werknemers vaker gegarandeerd vrij kunnen krijgen dan nu het geval is, om de werkdruk te verlichten. Ook heeft de NS volgens de vakbonden toegezegd te onderzoeken hoe de hoeveelheid nachtwerk omlaag kan. Daarnaast gaat het bedrijf volop werven om een pool arbeidskrachten voor het weekend op te zetten, meldt CNV.
Ook rept de vakbond van „inflatiereparatie” in een overzicht van hoofdpunten uit het akkoord. Dit houdt in dat werknemers extra geld krijgen als de inflatie dit jaar hoger uitvalt dan de voorspellingen van het Centraal Planbureau. Bij een vol procentpunt meer inflatie gaat het om 500 euro extra bij een fulltime verband. „Het gaat om koopkrachtbehoud gedurende de looptijd van de cao”, zegt CNV-onderhandelaar Jerry Piqué.
Waarnemend president-directeur Bert Groenewegen van de NS waarschuwt dat nu niet alle problemen bij het vervoersbedrijf voorbij zijn. Het tekort aan personeel is er nog niet mee opgelost, zegt hij, wat betekent dat de NS de dienstregeling moet afschalen. Per september rijden er al minder treinen en in december volgt een volgende stap, om werknemers na een drukke periode wat lucht te bieden.
Of de loonsverhoging de treinkaartjes extra duur maakt, kan hij niet zeggen. Dat komt omdat daar allerlei afspraken over zijn gemaakt met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. „We zijn aan best veel spelregels gebonden bij het bepalen van de prijs voor een kaartje. We mogen niet veel meer doen dan een inflatiecorrectie, al is de inflatie nu natuurlijk erg hoog.”