Binnenland

Bezwaren tegen Hanzelijn ongegrond

De Raad van State heeft alle bezwaren tegen tracébesluiten voor de Hanzespoorlijn tussen Lelystad en Zwolle van tafel geveegd.

29 December 2004 11:47Gewijzigd op 14 November 2020 02:03

Ook bezwaren tegen de benodigde ontheffingen van de Flora- en faunawet zijn verworpen. Met de uitspraken heeft het bestuursrechtscollege het groene licht gegeven voor de aanleg van de Hanzelijn.

De nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle zal rond 2013 gereedkomen en het goederen– en personenvervoer per spoor tussen de Randstad en Oost– en Noord–Nederland verbeteren.

De uitspraken zijn een tegenvaller voor een groot aantal omwonenden, bedrijven en milieuorganisaties. Ook de gemeente Hattem heeft grote bezwaren. Hattem wilde graag een spoortunnel in plaats van een nieuwe hoge brug over de IJssel. Eerder liet het ministerie van Verkeer en Waterstaat weten dat de meerkosten van de tunnel niet opwegen tegen de voorziene winst voor het milieu.

De Raad van State vindt het maatschappelijke belang van de nieuwe spoorlijn zwaarder wegen dan de beperkte aantasting van de natuur. Bovendien is er volgens de raad voldoende natuurcompensatie gepland en volgen er de komende zeven jaar nog nadere onderzoeken naar de beschermde dier– en plantensoorten.

Hattem geeft de hoop op een tunnel nog niet op. „De Tweede Kamer lijkt erg tegen de komst van de Zuiderzeelijn te zijn”, zegt wethouder H. van der Kolk. „Een verhoogde capaciteit van de Hanzelijn zou een goed alternatief zijn. Maar dan moet opnieuw bekeken worden of een brug wel aan de milieueisen voldoet. Ik ben er zeker van dat een tunnel dan zeker de voorkeur verdient.”

Voorlopig zit Hattem in de wachtkamer, stelt Van der Kolk. „We zijn uitgeprocedeerd en wachten af welke besluiten de Tweede Kamer neemt. Uiteraard blijven we lobbyen voor onze visie.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer