NS: eerste effecten staking buiten Zuid-Holland worden merkbaar
De eerste effecten van de staking van NS-personeel in Zuid-Holland worden buiten het getroffen gebied merkbaar, meldt een woordvoerder van de NS vrijdagochtend. Het gaat bijvoorbeeld om treinen die eigenlijk vanuit Utrecht nog naar Gouda zouden rijden, en treinen tussen Utrecht en Amersfoort Schothorst en Utrecht en Schiphol.
Volgens de woordvoerder komen treinen uit bijvoorbeeld Hengelo en Enschede die normaal naar Den Haag door zouden rijden nu niet verder dan Utrecht. De planning was eigenlijk dat die door zouden rijden tot in ieder geval Gouda. Die treinen moeten echter ergens geparkeerd worden, maar in Den Haag staat het al helemaal vol met treinen, zegt ze. „Daarom nemen collega’s al eerder het besluit dan maar tot Utrecht te rijden, waar ze de treinen nog wel kwijt kunnen. Dan mis je dus dat laatste stukje. Er beginnen nu dus sporadisch treinen uit te vallen.”
Ook de trajecten tussen Utrecht en Amersfoort Schothorst en tussen Utrecht en Schiphol zijn getroffen. „De stakingsbereidheid is hoog. Normaal zouden die treinen worden gereden door collega’s die nu aan het staken zijn. Daardoor vallen die treinen uit”, zegt de woordvoerder. De regio west, zoals de NS het gebied noemt waar nu wordt gestaakt, speelt een belangrijke rol in de dienstregeling, aldus de woordvoerder. „Die regio is heel erg verweven met de rest van Nederland, dus wat daar gebeurt is voelbaar in het hele land.”
De gevolgen die nu zichtbaar worden, gaan de rest van de dag aanhouden, is de verwachting. De NS verwacht niet dat de problemen die nu ontstaan ervoor gaan zorgen dat het treinverkeer in heel Nederland plat komt te liggen. Reizigers buiten het stakingsgebied krijgen het advies de reisplanner nauwlettend in de gaten te houden, rekening te houden met extra overstappen, een langere reistijd en treinen die uit kunnen vallen. Reizigers binnen het gebied wordt geadviseerd een alternatief te zoeken of de reis uit te stellen.
De Thalys rijdt overigens wel gewoon, van de intercity naar Brussel rijdt ongeveer de helft. Beiden doen wel de gebruikelijke stop op Rotterdam Centraal.