Nintendo verkoopt minder Switch-consoles door productieproblemen
Nintendo heeft de afgelopen maanden veel minder spelcomputers en games verkocht vergeleken met een jaar eerder. Dat komt onder meer doordat het bedrijf last heeft van productieproblemen bij de populaire console Switch door tekorten aan onderdelen zoals chips. Dat zorgt er samen met hogere inkoopkosten voor dat het Japanse spelcomputerbedrijf waarschijnlijk later in het boekjaar, waarvan het eerste kwartaal net is geweest, slechtere resultaten zal behalen.
Van de Switch werden afgelopen maanden 3,4 miljoen exemplaren verkocht, tegenover zo’n 4,5 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. De productie ligt achter op schema door chiptekorten, maar die moet tegen het einde van de zomer weer beter gaan. Het bedrijf verkocht ook minder games, maar de verwachting is dat de verkoop daarvan eind dit jaar zal aantrekken. Dan worden grote releases verwacht van onder andere de Pokémon- en Splatoonreeks.
Nintendo zei dat de nieuwe spellen Nintendo Switch Sports en Mario Strikers: Battle League goed verkopen, maar toch werden de afgelopen maanden de cijfers van vorig jaar niet gehaald. De softwareverkopen, waar games onder vallen, waren een kleine 9 procent lager.
Ondanks de slechtere verkoopcijfers kwamen de omzet en winst hoger uit dan een jaar geleden, wat kwam door de zwakkere yen. De omzet steeg met bijna 5 procent tot 307,5 miljard yen, omgerekend bijna 2,3 miljard euro. De nettowinst lag op net geen 119 miljard yen, een toename van 28 procent.
De Switch was vooral populair toen mensen de afgelopen twee jaar meer tijd thuis doorbrachten door coronabeperkingen en vaker de spelcomputer gebruikten. Vorige week bracht concurrent Sony al naar buiten op mindere resultaten te rekenen voor de spelcomputer PlayStation, nu er wereldwijd veel minder beperkingen gelden en er minder gegamed wordt.
Marktonderzoeker NPD berekende dat gamers in de Verenigde Staten de afgelopen maanden 13 procent minder tijd aan hun hobby besteedden dan een jaar eerder. Sony hield het voor PlayStation op zo’n 15 procent minder speeltijd in die periode.