Hoge kosten en vertrek uit Rusland drukken op winst McDonald’s
McDonald’s heeft in het afgelopen kwartaal last gehad van de gestegen kosten. Ook het vertrek uit Rusland, waardoor de fastfoodketen een grote afschrijving moest doen, drukte op de winst. Tegelijkertijd hield de restaurantketen de verkopen op peil, onder meer door de introductie van nieuwe producten als Spicy Chicken McNuggets en de Chocolatey Pretzel McFlurry. Ook de onlineverkopen liepen op.
Zijn Russische restaurants werden voor een veel lager bedrag verkocht dan waarvoor die op de balans stonden. Dat kostte McDonald’s 1,2 miljard dollar, omgerekend een kleine 1,2 miljard euro. Ook de toename van de kosten van ingrediënten, energie, vervoer en personeel drukte op de winst. In totaal betaalde de fastfoodketen een kwart meer aan kosten tot 4 miljard dollar. De winst halveerde zowat tot 1,2 miljard dollar.
De omzet daalde met 3 procent tot 5,7 miljard dollar. Onder meer de strenge lockdowns in China speelden McDonald’s daarbij parten. Ook de afgenomen interesse van Russen speelde een rol. Op vergelijkbare basis, waarbij alleen wordt gekeken naar vestigingen die een jaar eerder ook al open waren, steeg de omzet juist met 10 procent.
Omdat de inflatie nog altijd hoog is ziet McDonald’s steeds meer signalen dat consumenten op allerlei zaken proberen te besparen. Dat geeft de nodige onzekerheid, aldus topman Chris Kempczinski, die aangeeft dat het een „uitdagende” tijd is.