Reisorganisaties merken effect van geschrapte vluchten Schiphol
Het eerste weekend van de zomervakantie heeft volgens reisorganisaties niet tot grote problemen geleid op de vaak drukke luchthavens in Nederland. Sunweb kreeg niet opvallend veel klachten of vragen binnen en ook branchevereniging ANVR spreekt van „een succesvolle start”, zeker vergeleken met de chaotisch verlopen meivakantie. Bij Corendon waren „geen grote problemen”.
Volgens de ANVR zijn de effecten al te merken van de capaciteitsbeperkingen op Schiphol, die afgelopen donderdag ingingen. Luchtvaartmaatschappijen moesten hun aantallen passagiers deze zomer terugbrengen zodat de luchthaven de drukte aan zou kunnen. „In de dagen richting donderdag zag je echt nog hele lange rijen. Dat is nu minder”, aldus een woordvoerder van de brancheclub. Ook Schiphol zei het effect van de beperkingen al te merken.
En de ANVR verwacht dat dit effect steeds duidelijker zal worden. „Ja, op piekmomenten zijn er rijen, maar het is wel beheersbaar.” Volgens de woordvoerder willen mensen zo graag op vakantie, dat ze de rijen voor lief nemen. „Dat is positief. Het geeft wel aan hoe de normen zijn veranderd vergeleken met een zomer voor corona.”
Net als Schiphol zelf roept de ANVR-zegsman reizigers op niet te vroeg aanwezig te zijn. „Het heeft geen enkele zin om er zes uur van tevoren te zijn, als de incheckbalies pas vier uur voor vertrek opengaan.”
Volgens de belangenbehartiger van de reissector zijn de stapels achtergebleven koffers op Schiphol geen volgende belemmering voor mensen om op vakantie te gaan. „De beelden zien er niet uitnodigend uit, maar het lijkt vooral om koffers te gaan van mensen die op weg zijn naar huis. Dan valt het relatief mee.”