Economievisserij

Schipper: Steun is hard nodig

De Urker visser Cees Post (52) ontving vrijdagmiddag minister Staghouwer aan boord van de UK 176 ”Verwachting”.

4 July 2022 10:08
Schipper Cees Post (r.) van de UK 176 ”Verwachting” en zijn zoon Louwe. beeld RD
Schipper Cees Post (r.) van de UK 176 ”Verwachting” en zijn zoon Louwe. beeld RD

Zijn schip uit 1975 is misschien wel het oudste van de Nederlandse boomkorvloot, zegt Post. Sinds februari ligt de kotter voor groot onderhoud in de Urker haven.

Maar daar komt bij dat uitvaren door de sterk gestegen brandstofkosten niet rendabel is. „De gasolie kost nu tussen de 1,10 en 1,15 euro per liter. Eind vorig jaar betaalde ik nog 40 á 45 cent. Wij verbruiken met onze motor van 900 pK wekelijks 15.000 liter gasolie. Als ik alle kosten meereken, moeten we zeker 25.000 euro besommen (omzet halen uit verkoop van de gevangen vis, TR) als we nog wat willen verdienen. Dat is haast niet te doen”, zegt Post.

Post heeft, in tegenstelling tot veel collega’s, het voordeel dat zijn schip allang is afbetaald. „Ik heb niet meegedaan met de schaalvergroting. Wel met de omschakeling naar pulsvissen. Dat was een mooie tijd, maar helaas heeft Europa dat verboden. Nu vissen we weer met de boomkor.”

De schipper zegt dat hij voor een moeilijke keus staat. „Ik heb mijn bemanning doorbetaald. Maar dat houd ik niet langer vol. Ik moet weer gaan varen, anders raak ik ze kwijt.”

Een van zijn bemanningsleden is zijn zoon Louwe (22). „Ik vis nu twee jaar. Ik wil graag doorgaan. Maar als we niet gaan varen, zal ik aan de wal werk moeten zoeken”, zegt Louwe.

„Dat is het grootste gevaar”, zegt vader Cees. „De wal trekt. Als ze eenmaal aan wal blijven, komen ze niet meer terug.” Een jongere zoon is ook visserman. „Die vaart momenteel bij een collega die nog wel naar zee gaat.”

Post hoopt dat de minister snel met zijn steunregeling komt. „Het wrange is dat omliggende landen hun vissers al wel steunen. Dat moet Staghouwer ook doen, als hij wil dat de vloot overleeft en de kennis van de visserij behouden blijft.”

Volgens Post staan vissers in het Verenigd Koninkrijk in de rij om een relatief klein schip als het zijne (34 meter) op te kopen. „Maar verkopen naar het buitenland? Dat is het laatste wat ik zou willen. Ik zie op lange termijn nog wel kansen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer