Binnenland

KLM vreest voor voortbestaan netwerk in huidige vorm

KLM vreest dat het voortbestaan van zijn netwerk zoals we dat nu kennen, in het geding komt door het kabinetsbesluit om Schiphol te laten krimpen. De grootste gebruiker van de luchthaven noemt het nieuwe voornemen in Den Haag „dramatisch” en wijst erop dat de zogenoemde hubfunctie van zowel Schiphol als KLM sterk wordt ondermijnd.

ANP
24 June 2022 17:23Gewijzigd op 24 June 2022 17:50

KLM vliegt momenteel op zo’n 170 bestemmingen in de wereld. Maar met minder vluchten kunnen naar verwachting ook minder logische verbindingen worden aangeboden. Hierdoor kunnen vluchten minder goed gevuld worden en wordt de operatie minder rendabel, redeneert de maatschappij in een reactie op de vrijdag naar buiten gekomen plannen.

„Als KLM slots moet inleveren, dan zal zij van haar kleinste toestellen afstand moeten doen om zich vervolgens met haar grotere toestellen in een lagere frequentie meer op ‘dikkere’ Europese vervoersstromen te richten”, stelt KLM in een verklaring. Andere bestemmingen verdwijnen dan waarschijnlijk uit het aanbod.

De maatschappij zegt ook overvallen te zijn door het plotse voornemen van de overheid om Schiphol fors te laten krimpen. Dat komt omdat de nieuwe plannen haaks zouden staan op wat eerder is gezegd in het regeerakkoord. KLM betreurt dat des te meer omdat de krimp de stikstofproblematiek in Nederland toch niet zou oplossen.

Ook denkt de maatschappij dat er door de maatregelen straks meer mensen te maken gaan krijgen met geluidsoverlast. Dat komt omdat met het besluit wordt teruggekeerd naar het oude stelsel om het geluid te meten. Een en ander zou betekenen dat de start- en landingsbanen met meer omwonenden, namelijk de Buitenveldert- en Zwanenburgbaan, dan vaker ingezet zullen worden.

Schiphol zelf zegt „niet voor groei om de groei” te zijn, maar ook „niet voor krimp om de krimp”. „Wij zijn wél voor een goed doordachte aanpak”, voegt de luchthaven daaraan toe in een statement. Volgens Schiphol leiden de plannen zoals nu gepresenteerd tot grote onzekerheid en veel blijft onduidelijk. Daarom wil het vliegveld samen met de luchtvaartmaatschappijen nog het overleg aangaan met het kabinet. Schiphol noemt het verder „teleurstellend” dat een besluit over Lelystad Airport zoals het er nu naar uitziet pas in 2024 kan plaatsvinden. „Wij hopen dat dit eerder kan.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer