Recensie: Van Veldhoven en Havinga met Nederlandse muziek
In 1539 verscheen ”Een devoot ende profitelyck boecxken”. Denk voor ”boekje” ”cd’tje”, en een groot deel van de hier uitgevoerde muziek, geschreven tussen 1919 en 1955 door vier Nederlandse componisten, is perfect aangeduid.
Over het orgel in de Sint-Josephkerk in Haarlem wordt naast de dispositie niets vermeld. Het roert de luisteraar echter te beseffen dat juist hier deze muziek vele malen zal hebben geklonken. Componist Hendrik Andriessen bespeelde er namelijk van 1913 tot 1934 het Lindsen/Ademaorgel. De bescheiden maar veelkleurige klanken zijn een perfecte begeleiding van de sopraan van Klaartje van Veldhoven. Dat is het rijkst hoorbaar in Andriessens bekendste vocale werk, ”Miroir de Peine”, een indrukwekkende cyclus van vijf stadia in Christus’ lijdensweg, naar gedichten van Henri de Ghéon. Prachtig hoe de ”Sonata da chiesa” voor orgel automatisch de kleur aanneemt van de vier vocale werken eromheen, en klinkt als een reeks liederen zonder woorden, perfect uitgevoerd door Matthias Havinga.
Rosy Wertheim en Bertus van Lier bieden elk een kort werk, op woorden van Thomas a Kempis en Jan Engelman. Veel toegevoegde waarde van de cd zit in de aandacht die Henk Badings krijgt. Naast drie interessante orgelwerken zijn z’n ”Drie Geestelijke Liederen” op innige gedichten van Jan Luyken een openbaring.
De orgelwerken, de getoonzette poëzie, de ontstaansperiode, alle facetten van deze cd (met heel wat premières) vergen reikwerk van de luisteraar – naar de bovenste plank van de Nederlandse cultuur.
Miroir de Peine – Klaartje van Veldhoven (soprano) en Matthias Havinga (organ); Brilliant Classics (96304); € 15,-; bestellen: www.matthiashavinga.com