Recensie: Kamermuziek uit bewogen eerste helft vorige eeuw
Zoals in de natuur diamanten ontstaan onder grote druk en extreme hitte, zo inspireren moeilijke omstandigheden componisten niet zelden tot bijzondere werken.
Tenminste, dat is de gedachte achter het ontstaan van de cd ”Red Diamonds”, waarop het duo Maxime Gulikers (viool) en Andrea Vasi (piano) werken speelt die gecomponeerd werden in oorlogstijd. Zo schreef Sergei Prokofiev zijn vioolsonate nummer 1 in f opus 80 grotendeels tijdens de Tweede Wereldoorlog en dat is te horen. Meteen al aan het begin roepen zware akkoorden in de pianopartij een sfeer van troosteloosheid op. Verderop speelt de viool snelle passages, die Prokofiev zelf omschreef als „een wind die over een begraafplaats jaagt.”
In de overige vioolsonates op de cd, alle drie gecomponeerd tijdens de Eerste Wereldoorlog, zijn echter nauwelijks weerklanken van oorlogsgeweld hoorbaar. Zeker, Leos Janacek kon tijdens het componeren het geluid van kletterend staal niet uit zijn hoofd krijgen, maar Claude Debussy wilde alleen maar tonen „wat door een zieke man in oorlogstijd geproduceerd kan worden”, en de sonatine van Jean Sibelius biedt simpelweg onderhoudende muziek.
Dat neemt niet weg dat deze cd een interessant programma bevat van kamermuziek uit de bewogen eerste helft van de vorige eeuw, een programma dat uitstekend wordt gespeeld door Gulikers en Vasi. Hun spel is fijnzinnig en licht, maar vooral bij Prokofiev slaan ze ook een fellere toon aan, in overeenstemming met de aard van de muziek.
Red Diamonds – Maxime Gulikers & Andrea Vasi; 7 Mountain Records (7MNTN-032); € 19,99; meer informatie: www.7mntn.com