Dierenhandel Hoogendoorn in Stolwijk trekt internationaal publiek
Met onder meer herten, kraanvogels en pauwen heeft dierenhandel Hoogendoorn een bonte verzameling dieren in huis. Liefhebbers komen van heinde en verre naar Stolwijk om het veelkleurige aanbod met eigen ogen te zien.
Sinds begin dit jaar staan Herbert Lindhout (30) en Maarten Blijleven (27) aan het roer van Dierenhandel Hoogendoorn. Formeel zijn ze samen met oprichter Koos Hoogendoorn eigenaar. Hij adviseert en helpt met de inkoop; in de praktijk ligt de leiding bij het jonge duo.
Het keuzeaanbod van de dierenhandel is immens: op het 25.000 vierkante meter grote terrein –vier voetbalvelden– zijn meer dan 2500 dieren te vinden. Die zijn grofweg in vier categorieën te verdelen: pluimvee; konijnen en knaagdieren; vogels en parkdieren. „Bij de laatste groep moet je bijvoorbeeld denken aan geiten, ezels en struisvogelachtigen”, licht Blijleven toe.
Het bedrijf wil zich niet alleen met het brede aanbod van dieren onderscheiden. Het goed adviseren en begeleiden bij en na de aankoop van een dier vindt Lindhout zeker zo belangrijk. „Daar gaat het bij veel dierenwinkels fout”, weet hij.
Lindhout noemt een voorbeeld. „Als een konijn na aankoop ziek wordt, zeggen wij niet: Kom maar een nieuwe halen. Met een dier kopen mensen een nieuw gezinslid. Wij proberen daarom de ziekteoorzaak te achterhalen om deze situatie in het vervolg te voorkomen.”
Klanten kunnen via een hulplijn op Whatsapp vragen stellen over hun dier, eventueel met behulp van begeleidende foto’s of filmpjes. Lindhout: „We kunnen mensen zo op een laagdrempelige manier van advies voorzien. Door goed bereikbaar te zijn, krijgen we nauwelijks klachten binnen. Klanten kunnen namelijk altijd met hun problemen bij ons terecht.”
Hokken
Korte lijntjes zijn belangrijk, want de meeste klanten wonen niet bepaald naast de deur. „Mensen rijden gemiddeld 55 kilometer om hier naartoe te komen”, weet Blijleven. „Vanwege ons unieke aanbod beslaat onze afzetmarkt heel Nederland en Vlaanderen. Er komen soms zelfs mensen uit Duitsland.”
Op een drukke zaterdag, veelal in het voorjaar of in de zomer, reizen zo’n 125 betalende klanten af naar Stolwijk. Blijleven: „Het contact met de diverse soorten klanten is erg leuk. Om dit werk te doen moet je niet alleen van dieren houden, maar ook van mensen.”
Klanten zijn bij de dierenhandel ook meteen aan het juiste adres voor een geschikt onderkomen voor het dier. Op het terrein is al een breed scala aan hokken en kooien te vinden, maar er kan er ook een op aanvraag worden gemaakt. „Je kunt vrijwel ieder dier houden, zolang de accommodatie maar goed is”, stelt Lindhout.
Chimpansee
Het populairste dier is de kip; op jaarbasis verkoopt het bedrijf er zo’n 10.000. Blijleven weet waarom dit dier zo in trek is. „Ze kunnen zo tam worden dat ze bij je op schoot of op de schouder springen. Daarbij komt dat hun eieren veel lekkerder smaken dan die uit de supermarkt.”
De dierenhandel verkoopt ook minivarkens, In tegenstelling tot wat mensen vaak denken, zijn deze dieren brandschoon. Ze zijn snel zindelijk en zelfs nog intelligenter dan een hond. „In het dierenrijk zijn alleen de dolfijn en de chimpansee slimmer dan het varken”, verzekert Lindhout. „Dus wat je een hond kunt aanleren, pakt een minivarken moeiteloos op.”
Veel dierenwinkels zagen een run op huisdieren toen de coronacrisis zijn intrede deed. Bij Hoogendoorn was dat ook zo, zegt Blijleven. „Velen zeiden dat ze al langer over dieren nadachten, maar dat het nu het juiste moment was. Dat het geen impulsaankopen zijn geweest is wel gebleken: niemand heeft de dieren teruggebracht.”
Het komt sporadisch voor dat een klant een dier niet meekrijgt. Blijleven: „Neem een konijn, dat moet met minstens één soortgenoot worden gehouden. Er eentje kopen kan dus niet. Daarbij: als het dier ongelukkig is, zal de eigenaar er ook weinig plezier aan beleven.”
„Het is een wisselwerking: wat goed is voor de klant, is ook goed voor het dier en andersom”, verzekert Lindhout. „We maken graag mensen blij met gezonde dieren. Daar doen we het allemaal voor.”