Overheid gaf vorig jaar meer geld uit aan mediacampagnes
De overheid gaf in 2021 een derde meer uit aan mediacampagnes dan een jaar eerder. Er ging vorig jaar 44,5 miljoen euro naar publieksvoorlichting, tegenover 33,2 miljoen euro in 2020. Dat schrijft premier Mark Rutte in een brief aan de Tweede Kamer.
De stijging is vooral te danken aan de coronacampagnes. Onder de noemer ‘Alleen Samen’ vroeg de overheid aandacht voor onder meer de basismaatregelen, het thuiswerkadvies en het vaccineren. Daar is 18,7 miljoen euro aan uitgegeven, een ruime verdubbeling ten opzichte van het jaar daarvoor.
Naast corona ging het meeste geld naar campagnes van de Belastingdienst en naar de campagne ‘Iedereen doet wat’, over het besparen van energie. Het ging op aan spotjes op landelijke televisie en radio, onlinemedia, posters en advertenties in bijvoorbeeld kranten en tijdschriften. Met 18,3 miljoen euro was het aandeel van de online campagnes het grootst.
De laatste jaren is het bedrag dat de overheid uitgaf aan media-uitingen flink toegenomen. In 2017 ging daar in totaal nog 12,1 miljoen euro naartoe.