Recensie: Debuut van Chimaera Trio met fin-de-sièclemuziek
Klarinettist Annemiek de Bruin, cellist Irene Kok en pianist Laurens de Man, die samen het Chimaera Trio vormen, kozen voor hun eerste cd composities die rond 1900 in Wenen zijn ontstaan.
”Fin de siècle” luidt de toepasselijke titel, die meer betekent dan alleen ”het eind van een eeuw”. Een tijdperk liep namelijk ten einde, ook in muzikaal opzicht. De zoektocht naar steeds meer expressiviteit had geleid tot overmatige chromatiek, verdergaande modulaties en een ‘zwevende’ tonaliteit, totdat Arnold Schönberg rond 1910 de tonaliteit helemaal losliet. Gustav Mahler (1860-1911) was toentertijd een sleutelfiguur in het Weense muziekleven. Op de cd staan daarom verschillende, zeer geslaagde instrumentale arrangementen van zijn liederen, zoals de cyclus ”Lieder eines fahrenden Gesellen” en ”Ich bin der Welt abhanden gekommen”.
Het hoofdwerk is het ”Trio für Klarinette, Violoncello und Klavier” van Alexander von Zemlinsky (1871-1942), een jeugdwerk van haast symfonische afmetingen dat aan Johannes Brahms herinnert. Echt laatromantische muziek dus, evenals de melancholieke ”Zwei Stücke für Cello und Klavier” van Anton Webern (1883-1945). We zijn hier nog ver van de atonaliteit en de twaalftoonstechniek die Webern later ontleende aan zijn leermeester Schönberg. De atonaliteit kenmerkt wel de ”Vier Stücke für Klarinette und Klavier” van Alban Berg (1885-1935) uit 1913. Deze korte stukjes klinken met afstand het ‘modernst’ op de cd.
Het Chimaera Trio speelt het afwisselende programma gepassioneerd en in technisch opzicht vlekkeloos. Het Duitse label MDG zorgde voor een helder, gedetailleerd klankbeeld.
Fin de Siècle – Chimaera Trio; MDG (903 2225-6); € 20,-; bestellen: chimaeratrio.nl