Wegpiraat wordt hard aangepakt
Het kabinet gaat wegpiraten hard aanpakken. Automobilisten die binnen vijf jaar na een veroordeling opnieuw zwaar de fout in gaan, krijgen automatisch een rijontzegging opgelegd. Hardleerse overtreders kunnen hun rijbewijs zelfs definitief kwijtraken.
De nieuwe maatregelen gelden voor bestuurders die onder invloed rijden, een grove snelheidsovertreding maken of een verkeersongeval veroorzaken met ernstige gevolgen. Dat blijkt uit een wetsvoorstel van minister Donner van Justitie dat hij mede namens zijn collega Peijs van Verkeer en Waterstaat voor advies naar verschillende instanties heeft gestuurd.
De rechter kan nu al voor een groot aantal zware verkeersdelicten een rijontzegging opleggen, maar is daartoe niet verplicht. Donner en Peijs willen dat bij herhaaldelijk ernstig gedrag veranderen. Wegpiraten die opnieuw een verkeersdelict begaan, vormen in zijn ogen een grote bedreiging voor de verkeersveiligheid.
Wie een rijontzegging van één jaar of meer opgelegd heeft gekregen, loopt zelfs het risico het rijbewijs definitief kwijt te raken als hij opnieuw ernstig over de schreef gaat. Zo iemand zal dan opnieuw examen moeten doen. Deze maatregel geldt voor alle gevallen waarin een rechter de rijbevoegdheid van een automobilist kan ontzeggen.
Verder maken de voorstellen geen onderscheid tussen werk en privé. Ook vrachtwagenchauffeurs die privé rijden en een ernstig verkeersdelict begaan, kunnen bij recidive hun rijbewijs kwijtraken.
Lichte verkeersdelicten die doorgaans met een geldboete worden afgedaan, vallen buiten de werking van het wetsvoorstel. Donner wil met een eenvoudig puntenstelsel zonder al te veel administratieve rompslomp het beleid aanscherpen voor automobilisten die zelf achter het stuur hebben gezeten en door de politie zijn staande gehouden. Een snelheidsovertreding waarbij een automobilist wordt geflitst, telt niet mee voor het puntenrijbewijs.
In de Tweede Kamer bestaat al enige tijd een meerderheid van CDA en PvdA voor de invoering van een puntenrijbewijs, maar minister Peijs verzette zich lange tijd vanwege de administratieve rompslomp die ze voorzag. Een CDA-plan om de hoeveelheid administratie drastisch te beperken, haalde haar over de streep.
Volgens het wetenschappelijk centrum WODC van het ministerie van Justitie zijn de verkeersdelicten waarvoor de rijontzegging zal gelden, redelijk eenvoudig op te sporen. Hiervoor is hoogwaardige technische apparatuur beschikbaar. Zo wordt bij verkeerstoezicht gebruikgemaakt van onopvallende videosurveillance om weggebruikers die grove snelheidsovertredingen begaan, staande te houden. Een experiment met videosurveillance leverde in de politieregio IJsselland in één jaar tijd zo’n 200 ingevorderde rijbewijzen van gevaarlijk rijdende bestuurders op.