Moederbedrijf Google profiteert van advertenties en de cloud
Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft afgelopen jaar goede zaken gedaan met de verkoop van advertenties. Ook aan clouddiensten verdiende het bedrijf veel meer aangezien bedrijven vanwege thuiswerken steeds meer naar de cloud kijken. Verder gaat het bedrijf zijn aandelen splitsen zodat die makkelijker verhandelbaar worden.
In 2021 haalde Alphabet een omzet van een kleine 258 miljard dollar, omgerekend haast 229 miljard euro. Dat was 41 procent meer dan een jaar eerder. Onder de streep bleef er iets meer dan 76 miljard dollar over terwijl de winst een jaar eerder ruim 40 miljard dollar was.
Advertenties zijn nog altijd met afstand de belangrijkste inkomstenbron van Alphabet. In het laatste kwartaal van afgelopen jaar leverden advertenties op Google en YouTube meer dan 61 miljard dollar op, ongeveer 80 procent van alle omzet. Dat had nog meer kunnen zijn, liet het bedrijf weten. Sommige adverteerders die weinig voorraden meer hadden besloten ook minder reclame te maken. Daarnaast meldde Alphabet last te hebben van een wijziging in het besturingssysteem voor de iPhone waardoor minder mensen zich laten volgen door Google.
De clouddiensten van Google waren goed voor 5,5 miljard dollar aan omzet. Dat was wel zo’n 44 procent meer dan in hetzelfde kwartaal in 2020. Daarmee ligt Alphabet nog wel achter op Amazon en Microsoft die qua clouddiensten grotere marktaandelen hebben.
De aandelen van Alphabet worden deze zomer twintig keer zo weinig waard, als het aan het bedrijf ligt. Op 1 juli moet er een aandelensplitsing komen, als de aandeelhouders er mee instemmen. Die krijgen dan een dividend van 19 extra aandelen. De koers van een aandeel Alphabet is momenteel meer dan 2750 dollar en dat maakt de aandelen onbereikbaar voor veel kleine beleggers. Als de aandelensplitsing op dit moment zou worden doorgevoerd zou de prijs naar ongeveer 138 dollar gaan, wat zorgt dat ze meer verhandeld kunnen worden.