Tunnel A2 Maastricht weer ter discussie
Het is opnieuw onzeker of de A2 in Maastricht ondertunneld wordt. Begin dit jaar leek de ondertunneling in kannen en kruiken, maar de ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM willen nieuw onderzoek naar alternatieven voor de tunnel.
Dat bleek maandag tijdens de presentatie in Maastricht van de Richtlijnen voor de Trajectnota/Milieueffectrapportage (MER) A2 Maastricht van het ministerie van VROM.
De ministers willen voorkomen dat de rechter de tunnelplannen naar de prullenbak verwijst omdat alternatieve tracévoorstellen van tegenstanders van de ondertunneling onvoldoende onderzocht zijn. Daarom komt er nieuw onderzoek naar andere tracémogelijkheden.
Rijkswaterstaat verwacht niet dat het uitstellen van de MER leidt tot vertraging van de aanleg van de nieuwe A2-stadstraverse door Maastricht. De bouw daarvan moet in 2007 beginnen en in 2012 klaar zijn.
De gemeente en het projectbureau A2 Maastricht presenteerden maandag ook hun Nota Ruimte voor de A2, waarin enkele voorlopige plannen worden uiteengezet over hoe de omgeving van de nieuwe tunnel er moet gaan uitzien. „Gesteld dat die tunnel er komt, anders hebben we ons werk voor niets gedaan”, aldus wethouder J. Aarts (VVD, Grondzaken) gisteren.
De plannen van twee jaar geleden moesten dringend worden bijgesteld, omdat de toen opgestelde verkeersprognoses al niet meer kloppen. Het wordt nog drukker dan toen werd aangenomen. Daardoor moeten onder meer extra op- en afritten worden aangelegd, vooral bij voetbalstadion De Geusselt.
De gisteren gepresenteerde nota van gemeente en projectbureau vormt de aftrap voor een inspraakprocedure met omwonenden. Medio volgend jaar moet duidelijk zijn welke wensen en mogelijkheden er zijn rond de stadstraverse en dan hopen gemeente en projectbureau meer definitieve plannen te presenteren. Dat hangt natuurlijk wel af van de beslissing die de ministers volgend jaar nemen: wel of geen tunnel.