Organisaties: informeren migranten over corona gaat niet goed
Na bijna twee jaar pandemie doet de overheid nog steeds te weinig om mensen met een migratieachtergrond goed te informeren over de coronacrisis, vinden meerdere organisaties. Hun kennis en hulp wordt nauwelijks ingezet. „Een gemiste kans”, aldus voorzitter Bouchaib Saadane van het Samenwerkingsverband Marokkaanse Nederlanders (SMN).
De overheid biedt informatie aan over corona, zoals online filmpjes en informatieoverzichten, in onder meer het Arabisch, Turks of Pools. Maar ervan uitgaan dat iedere Marokkaanse Nederlander online zoekt naar informatie over corona is een „denkfout”, zegt Saadane. Sowieso kan niet iedereen lezen of schrijven, stelt hij. Maar belangrijker: de overheid zou informatie moeten geven op een manier die aansluit bij de leefwereld van mensen.
„Een animatiefilmpje wordt niet serieus genomen. Mensen willen vragen stellen aan iemand die ze vertrouwen.” Zelf heeft hij met meerdere organisaties manieren bedacht om mensen te informeren, bijvoorbeeld door middel van een bijeenkomst in de moskee met een GGD-arts.
De vaccinatiegraad blijft achter onder groepen mensen met een migratieachtergrond. Maar er belandden afgelopen jaren ook relatief veel mensen met een migratieachtergrond met corona in de ziekenhuizen, benadrukt Zeki Baran, voorzitter van Stichting Inspraakorgaan Turken in Nederland (IOT). Hij heeft bij meerdere ministeries aangeboden te helpen bij het informeren van Turkse Nederlanders over corona. Er is volgens hem nooit gebruik van gemaakt.
Een deel van de Turkse Nederlanders krijgt nauwelijks iets mee van overheidscampagnes, bijvoorbeeld omdat ze alleen gebruik maken van Turkstalige media. „Op die zenders zie ik geen overheidsadvertenties voor vaccinatie.” Die mensen komen bij desinformatie terecht, op het internet of via via.
Vooral oudere mensen zijn kwetsbaar, omdat onder hen meer mensen zijn die gebrekkig Nederlands spreken, zegt Baran. Zij zullen via familie ook wel aan goede informatie kunnen komen, maar al is er maar een klein groepje dat onwetend blijft „dan is dat erg. Bovendien is het een taak van de overheid om álle burgers goed te informeren”.
De vereniging van Poolse migranten uit Oss, OSStoja, heeft wel het idee dat haar leden voldoende op de hoogte zijn gehouden over de coronacrisis. „Wel kan het soms lastig zijn om een testafspraak te maken. Niet iedereen heeft een DigiD.”
Zowel het IOT als het SMN heeft een breed netwerk in Nederland en zou de overheid kunnen helpen informatie over corona op de juiste plek te krijgen. „Als de vragen van mensen, bijvoorbeeld over de veiligheid van vaccins, niet beantwoord worden, blijven ze gewoon wachten”, aldus Saadane.
Het ministerie van Volksgezondheid test campagnes op de doelgroep en mensen met een migratieachtergrond worden betrokken bij het coronabeleid, reageert een woordvoerster. „Bijvoorbeeld door regionale GGD’en of door het ministerie zelf. Maar als er tips zijn, horen we het altijd graag.”