Huis-aan-huiskranten verzetten zich tegen einde nee-ja-stickers
Huis-aan-huiskranten weigeren mee te werken aan het nieuwe digitale systeem dat de bekende nee-ja-stickers en nee-nee-stickers voor op de brievenbus moet vervangen. De uitgevers van de kranten vinden dat het plan veel te weinig rekening houdt met de belangen van hun lokale journalistiek en willen de brievenbusstickers behouden.
Het plan om over te gaan naar een digitaal systeem komt van de folderbranche. Die wil zo folders voor de toekomst behouden, nu meerdere gemeenten de regels hebben omgedraaid en alleen nog folderbezorging toestaan bij adressen met een speciale ja-sticker. Het idee van het nieuwe systeem is dat het heel makkelijk wordt om online of telefonisch aan te geven of je wel of niet ongeadresseerd drukwerk wil ontvangen. Dit moet volgend jaar al in heel het land zijn ingevoerd.
Maar NNP, de brancheorganisatie voor de uitgevers van huis-aan-huiskranten, vreest voor een extra belemmering voor de bezorging van hun bladen. „Met de invoering van dit plan is er een groot risico van een omzetdaling tot wel 20 procent, en dat zou natuurlijk de doodsteek betekenen voor de onafhankelijke lokale journalistiek.” Daarbij zou het niet wenselijk zijn dat er een registratie komt van alle brievenbussen in Nederland in het beheer van de folderbranche.
De uitgevers zeggen zich ook overvallen te voelen door de lancering van het digitale systeem, dat eerder deze week werd gepresenteerd. En ze zijn er verbolgen over dat de folderbranche dit „op eigen initiatief met diverse gemeenten heeft bekokstoofd”. Ze doen een oproep om de komst van het nieuwe systeem per direct stop te zetten. Mocht de folderbranche het plan toch doorzetten, dan volgen er volgens NNP mogelijk „nadere stappen”.
Voorzitter Thomas Hopman van MailDB, de vereniging voor de folderbezorging en initiatiefnemer van de veranderingen, zegt de zorgen van de uitgevers te kennen en hierover in gesprek te zijn. Maar hij is niet van plan af te zien van het nieuwe systeem. Volgens hem is de druk vanuit gemeenten voor een verduurzamingsslag groot. „En we gaan in april toch nog testen in verschillende wijken. Stel dat dan blijkt dat het helemaal niet werkt, dan moeten we opnieuw naar de tekentafel. Maar ik denk niet dat dat nodig is.”
Nederland telt bijna vierhonderd huis-aan-huiskranten, met daarin onder meer veel ingestuurde berichten met activiteiten in de wijk. Ook staan er vaak artikelen in over de plaatselijke politiek. Bijvoorbeeld rond gemeenteraadsverkiezingen zouden deze kranten daarom een belangrijke maatschappelijke functie hebben.