Franse bakkers boos over stunt van supermarktketen
Franse bakkers zijn woedend op supermarktketen Leclerc, die reclame maakt met stokbroodprijzen die de inflatie zouden bestrijden. De supermarkt meldt trots de winst op een baguette te verlagen om de consumenten in deze moeilijke tijden van dienst te zijn. De baguette wordt aangeboden voor 29 cent, tot verbijstering van de bakkers. Die zeggen dat de productie van zo’n stokbrood door de hogere kosten van meel, energie en arbeid op 90 cent ligt.
Verenigingen van bakkers krijgen steun van boeren en molenaars. Ze stellen dat Leclerc „demagogie bedrijft” en een prijsbeleid voert dat haaks staat op het voornemen van de regering om de boeren een eerlijke prijs voor hun producten te geven. Het is ze een raadsel hoe het winkelbedrijf deze stuntprijs voor elkaar krijgt. De voorzitter van de boerenbond FNSEA, Christiane Lambert, vraagt zich af hoeveel Leclerc dan aan de bakkers betaalt voor een baguette.
Jean-François Loiseau van molenaarsvereniging ANMF noemt de opstelling van Leclerc schandelijk. De echte baguette is bovendien cultureel erfgoed volgens UNESCO en volgens Loiseau „proberen we de kwaliteit (van de baguette) en banen te behouden, en dat heeft een prijs”.
De baas van Leclerc, Michel-Edouard Lecerc, vindt de kritiek niet steekhoudend. Een baguette kost volgens hem al meer dan een jaar rond de 30 cent in zijn winkels. „En wij willen beklemtonen dat Leclerc de prijzen afstemt om ze betaalbaar voor consumenten te houden in een tijd dat de prijzen blijven stijgen. Andere partijen moeten beseffen dat alleen Leclerc over zijn relatie met klanten gaat.”