3VO: Bewoners rijden te hard in eigen woonwijk
Bewoners die klagen dat er te hard wordt gereden in hun woonwijk blijken vooral zelf de snelheidsovertreders te zijn. Dat concludeert verkeersveiligheidsorganisatie 3VO na een onderzoek in Noordoost–Friesland.
„Bewoners geven altijd doorgaand verkeer de schuld, maar in 30 kilometer per uur–zones is 88 tot 100 procent van de snelheidsovertreders inwoner van de woonwijk", aldus donderdag projectleider M. Blaauw van 3VO in Noordoost–Friesland.
Bewoners van dorpen in Noordoost–Friesland hadden bij 3VO geklaagd over de verkeersveiligheid. De organisatie besloot daarop inwoners te bevragen over de situatie. De resultaten van de enquête gaven aan dat vooral doorgaand verkeer te hard zou rijden. 3VO zou volgens de bewoners daarom iets moeten doen aan de onveiligheid die door de ’allochtone’ hardrijders werd veroorzaakt.
Om de problemen in de praktijk te onderzoeken werd samen met bewoners in achttien dorpen onderzocht wie nou eigenlijk te hard reed. Daaruit bleek dat eigenlijk alleen maar bewoners te hard rijden. „De bewoners kennen de weg. We hebben zelfs uitschieters tot 78 kilometer per uur gehad", aldus Blaauw.
Via dorpsverenigingen roept 3VO de bewoners in Noordoost–Friesland nu op zich beter te gedragen op de weg. Daarnaast worden matrixborden in woonwijken geplaatst. Hardrijders zien een droevig gezichtje op het bord verschijnen, nette chauffeurs zien een vrolijk gezichtje verschijnen.
Volgens 3VO is Noordoost–Friesland sowieso een erg verkeersonveilig gebied. 25 procent van alle ernstige verkeersslachtoffers in Friesland vallen in de dunbevolkte gemeenten Achtkarspelen, Dantumadeel, Dongeradeel, Kollumerland en Tytsjerksteradiel. „Er wordt vooral te hard gereden, gedronken en weinig mensen dragen een gordel", aldus Blaauw.
De projectleider van 3VO schat dat landelijk gezien snelheidsovertreders in woonwijken voor 80 procent eigen burgers zijn.