Pfizer terechtgewezen om uitspraken op tv
De Nederlandse tak van farmaceut Pfizer heeft een tik op de vingers gekregen van de organisatie die toezicht houdt op reclame voor geneesmiddelen. Het bedrijf gaf op 5 november uitleg over zijn nieuwste coronabehandeling in items van het RTL Nieuws en het NOS Journaal. Dat was reclame voor een geneesmiddel dat nog niet geregistreerd is, en dat is niet toegestaan, oordeelt de Stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR) nu.
Pfizer maakte begin deze maand bekend dat het een middel heeft ontwikkeld voor mensen die net positief zijn getest op het coronavirus. Dat middel, Paxlovid genaamd, is bedoeld om te voorkomen dat hun klachten erger worden en ze misschien in een ziekenhuis belanden of overlijden. Pfizer werkt aan goedkeuring van het middel voor de Europese markt.
De medisch directeur van Pfizer Nederland, Marc Kaptein, deelde het persbericht van het moederbedrijf op zijn LinkedIn-pagina. Dat persbericht „heeft een aanprijzend karakter” en „maakt veelvuldig gebruik van superlatieven”, en dus is het reclame, aldus CGR.
Bovendien gaf Kaptein die dag interviews over het middel aan RTL en NOS. De reclamecommissie vindt dat hij daarin „verspreiding van de promotionele inhoud” had moeten proberen te voorkomen. Dat deed Kaptein niet, hij herhaalde de uitkomsten van de proeven die Pfizer met het middel had gedaan. Daarom is Pfizer Nederland „mede verantwoordelijk” voor de inhoud van de nieuwsitems.
Pfizer zelf voerde aan dat het geen reclame heeft gemaakt, maar mensen op een begrijpelijke manier wilde informeren over het nieuwe middel. Het bedrijf krijgt geen straf, de reclamecommissie houdt het bij de conclusies.