NFI: data Tesla-auto’s relevant in onderzoek verkeersongevallen
Gegevens die autofabrikant Tesla opslaat in zijn auto’s kunnen van pas komen in onderzoek naar verkeersongevallen. Dat meldt het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) op basis van onderzoek. „Deze data bevatten een schat aan informatie voor forensisch onderzoekers en analisten van verkeersongevallen en kunnen helpen bij een strafrechtelijk onderzoek na een dodelijk verkeersongeval of een ongeval met letsel”, zegt Francis Hoogendijk, digitaal onderzoeker bij het NFI.
De onderzoekers hebben de gecodeerde rijgegevens die Tesla opslaat, uitgelezen en vertaald. Zo kwamen ze erachter dat de autofabrikant informatie verzamelt over de rijsnelheid, de stand van het gaspedaal, de stuurwielhoek, de rembediening en de werking van zogenoemde rijhulpsystemen, zoals de automatische piloot. De maker van elektrische auto’s gebruikt die gegevens om de auto’s te verbeteren of storingen te verhelpen.
Tesla verstrekt de data als de rechtbank of het Openbaar Ministerie die opvraagt in een strafrechtelijk onderzoek. Het automerk levert echter alleen de gevraagde gegevens, voor een specifiek tijdsbestek. „Wat je niet weet kan je niet vorderen, dus het is nuttig dat we nu weten welke informatie opgeslagen wordt”, aldus Hoogendijk. Volgens de onderzoeker maakt het gerichter opvragen van bepaalde gegevens een gedetailleerder onderzoek mogelijk, bijvoorbeeld naar de rol van de automatische piloot in een ongeval.
Hoogendijk hoopt dat er internationale wet- en regelgeving komt die autofabrikanten transparanter laat zijn over welke gegevens worden opgeslagen. „Het zou goed zijn wanneer automerken dat in de toekomst zelf openbaar maken.”