Binnenland

Peijs belooft noodwet voor extra spitsstroken

Nederland doet op het gebied van schone lucht meer dan Europa vraagt. Minister Peijs van Verkeer kondigde woensdag in de Tweede Kamer daarom een soort noodwetje aan om die situatie recht te trekken. De bewuste Europese richtlijn zal naar haar zeggen „een op een" worden vertaald in Nederlandse wetgeving.

ANP
24 November 2004 18:50Gewijzigd op 14 November 2020 01:55

Volgens diverse Kamerleden is Nederland veel rigider dan andere lidstaten in het naleven van Europese regels voor luchtkwaliteit. Daardoor floot de Raad van State de minister onlangs terug. Zij moest de aanleg van een zestal spitsstroken, bedoeld om de files te bestrijden, opschorten. Als de Europese regels gewoon waren overgenomen, was die uitspraak niet gedaan, aldus Peijs. Zij verwacht dat met de nieuwe regeling „binnen een paar maanden" weer spitsstroken kunnen worden aangelegd.

De minister wil ook dat het verplichte milieu–onderzoek, de zogenoemde MER–rapportage, voor kleine verkeersprojecten geschrapt wordt.

Peijs verdedigde in de Kamer fel haar begroting voor 2005. De scherpe kritiek van diverse fracties, waaronder ook die van de regeringspartijen VVD en D66, is niet aan haar besteed. De minister reageerde soms zeer vinnig op verwijten zoals een gebrek aan visie en daadkracht. „Ik herken me niet in de kwalificaties."

Ze gaf wel toe dat de begroting in zoverre beleidsarm is, zoals ChristenUnie–Kamerlid Slob haar aanwreef. Volgens haar borduurt zij voort op de vorige begroting, waarin het wegwerken van achterstallig onderhoud voorop staat. Dat kost tijd. De komende jaren komt ook meer geld vrij.

De minister vroeg verder de Kamer geen overhaaste stappen te nemen in de strijd tegen de files. Allerlei voorstellen om daarvoor geld weg te halen bij bijvoorbeeld het onderhoud van het spoor, wees zij af. Dat gold ook een PvdA–voorstel om spitsstrokengeld te gebruiken voor een innovatiefonds van 200 miljoen euro en daarmee experimenten op te zetten voor bijvoorbeeld gratis openbaar vervoer.

Peijs erkende dat het fileprobleem schrikbarend economische schade aanricht, 1,1 miljard euro op jaarbasis. Maar het beprijzen van het autorijden moet volgens haar gedegen worden voorbereid. Diverse fracties willen sneller harde plannen zien. De werkgroep–Nouwen, die voorjaar 2005 met een rapport over rekeningrijden komt, wil Peijs niet opjagen of opzadelen met extra taken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer