Verdiensten in koopvaardij hoogste sinds 2008
De wereldwijde scheepvaartindustrie verdient momenteel het meeste geld sinds 2008. Dat bleek maandag uit cijfers van Clarkson Research Services, onderdeel van ’s werelds grootste scheepsmakelaar.
Of het nu gaat om reusachtige containerschepen die vol gestapeld zijn met containers, bulkschepen die in hun ruimen duizenden tonnen steenkool kunnen opslaan, of gespecialiseerde schepen die ontworpen zijn om auto’s en vrachtwagens te transporteren: de inkomsten van bijna elk type schip rijzen de pan uit. De koopvaardijvloot is goed voor het verschepen van ongeveer 80 procent van de wereldhandel. De prijsstijgingen hebben daardoor invloed op vrijwel iedere tak van de economie.
De oorzaken van de hausse zijn tweeledig. Zo is er door de economische heropleving na de coronacrisis een toenemende vraag naar goederen en grondstoffen. Daarnaast blijft het virus de mondiale bevoorradingsketen verstoren door bijvoorbeeld sluitingen van terminals en congesties in havens waardoor er minder goederen over zee kunnen worden vervoerd.
Volgens Clarkson Research Services zijn de olie- en gastankermarkten de enige achterblijvers. Daar is onder meer sprake van overcapaciteit.
Momenteel kost het omgerekend meer dan 12.000 euro om een container van China naar Europa te vervoeren. Daarmee zijn de prijzen voor transport van allerhande spullen in een jaar tijd met meer dan 500 procent gestegen. De prijsstijging was voor ’s werelds grootste containerrederij A.P. Møller-Maersk al reden de winstraming voor dit jaar met bijna 5 miljard dollar (4,2 miljard euro) te verhogen.
Het Franse CMA CGM, de op twee na grootste rederij ter wereld, maakte vrijdag bekend de vrachttarieven de komende vijf maanden te bevriezen om langetermijnrelaties met klanten goed te houden. Het bedrifj geeft daarmee toe aan de druk van sommige klanten en regelgevers die bezorgd zijn dat de verstoringen van de wereldhandel de kosten van de scheepvaart te hoog hebben gemaakt.