Rutte: Universiteiten moeten geen geld steken in glossy folders
Dure reclamecampagnes van universiteiten om studenten te trekken, zijn wat staatssecretaris Rutte (Onderwijs) betreft taboe. De instellingen kunnen hun geld beter steken in goed onderwijs als ze studenten willen binnenhalen.
Rutte zei dat dinsdag in overleg met de studentenorganisaties LSVb en ISO. Hij wil universiteiten en hogescholen alleen nog maar geld geven voor studenten die bij hen ingeschreven staan. Studenten zijn bang dat de instellingen elkaar in de strijd om de student de loef af proberen te steken met geldverslindende reclamecampagnes.
Rutte moedigde de studenten aan om „harde actie" te ondernemen als universiteiten hun geld verspillen aan glossy folders. „Dan wil ik wel samen met jullie demonstreren", voegde hij er schertsend aan toe. Als voorbeeld van een universiteit die te veel geld uitgaf aan dure „vierkleurendrukken" noemde hij de voormalige Katholieke Universiteit Nijmegen. Deze stak veel geld in een campagne om de nieuwe naam Radboud Universiteit Nijmegen bekendheid te geven.