McDonald’s bestaat in Nederland vijftig jaar en is even populair als omstreden
McDonald’s is in Nederland in een halve eeuw tijd een enorm populair adres voor een snelle hap geworden, maar krijgt ook telkens veel kritiek.
De een is absolute fan van de iconische hamburger met frietjes, de ander eet uit afkeer van wat het menu van McDonald’s te bieden heeft, nog liever drie dagen droog brood.
Hoe dan ook, over zijn naamsbekendheid hoeft de fastfoodketen niet wakker te liggen. Sinds ”de Mac” afgelopen week vijftig jaar geleden in Zaandam de eerste Nederlandse vestiging opende is de populariteit enorm. Ruim 60 procent van de Nederlandse gezinnen verorbert volgens de NOS er minstens een keer per jaar een maaltijd.
Inmiddels telt Nederland 255 vestigingen. Gemak en snelheid kenmerken het menu en de bediening: ook ontbijten kan er en om een bestelling aan te pakken, hoef je in de McDrive niet eens de auto uit te komen.
—De eerste vestiging van McDonald’s in Nederland, in Zaandam. beeld Wim Krijt–In de loop van de jaren heeft de keten vaak handig weten in te spelen op behoeftes van de consument en kritiek vanuit de maatschappij. De fel verlichte interieurs werden in een nieuw, wat sfeervoller jasje gestoken. Met het aanbod van koffiespecialiteiten in het McCafé kreeg versheid en kwaliteit meer aandacht – en met succes.
Duurzaam ondernemen? De Mac toont zijn goede wil. Zo rijden de vrachtwagens sinds begin 2020 op biodiesel die is gemaakt van frituurolie uit de keukens.
Ook klinkt vaak afkeuring op het gehalte zout, suiker en vet in het eten, mede omdat overgewicht steeds vaker voorkomt, ook onder kinderen. Een organisatie als voedselwaakhond Foodwatch is weinig onder de indruk van pogingen van de fastfoodketen om de consument gezonde alternatieven te bieden. En in juni hekelde de organisatie nog het gebruik van bekende kinderfiguren in reclames.
Met de opkomst in Nederland van een snelle hap onderweg, nam ook het zwerfvuil toe. McDonald’s heeft daarin een flink aandeel. Op de jaarlijkse World Clean Up Day in september vorig jaar stond de fastfoodketen op plaats drie van meest gevonden merken op rondslingerend afval in Nederland.
Het bedrijf erkent het afvalprobleem en recyclet al weggegooide zakjes en bakjes uit prullenbakken. Over vier jaar moet 100 procent van alle verpakkingen van hergebruikt, hernieuwbaar of gecertificeerd materiaal bestaan.