Consument gaat duurder containervervoer voelen in de portemonnee
De kosten om een container van Shanghai naar Rotterdam te verschepen zijn tot een nieuwe recordhoogte gestegen. Vervoerders vragen op dit moment gemiddeld 13.787 dollar (11.721 euro) per container tussen de Chinese en Nederlandse havenstad. Veel producten zullen duurder worden.
Het transport van een container naar Rotterdam is ruim zeven keer zo duur als een jaar geleden, berekende de Britse zeevaartconsultant Drewry donderdag.
Veel sectoren zuchten al maandenlang onder de explosief gestegen transportkosten. Er is grote schaarste aan containers en containerschepen op belangrijke zeeroutes nu het economisch herstel van de coronapandemie sneller doorzet dan verwacht. Ook ontstaan er opstoppingen in havens door de drukte en waren Chinese terminals tijdelijk gesloten door lokale corona-uitbraken.
Van het westen naar oosten kost een container overigens minder, doordat Azië veel meer naar Europa exporteert dan andersom. Een container van Rotterdam naar Shanghai kost ‘slechts’ 1651 dollar, wat overigens nog altijd 35 procent meer is dan een jaar geleden.
Winkelketen Action waarschuwde al voor hogere prijzen door de gestegen vervoerskosten en tuincentra verwachten dat onder andere tuinmeubelen duurder worden.
Consumenten gaan de gevolgen in hun portemonnee voelen, schrijft het Financieele Dagblad vrijdag op basis van een rondgang. Hong-May-Cheng, partner van prijsadviesbureau Simon-Kucher in Amsterdam, zegt in de krant dat 82 procent van de bedrijven dit jaar een prijsstijging voorziet, waarvan 34 procent boven de inflatie.
Naast Action laat ook Kruidvat tegenover het FD weten hogere winkelprijzen niet uit te sluiten. Woonwinkelketen Rivièra Maison heeft de prijzen al 5 tot 10 procent verhoogd. Groenteconservenfabrikant Hak is meer geld kwijt aan glas en staal, maar laat in het midden of dat aan de consument wordt doorberekend.
Irritatie
De problemen met het containervervoer zorgen ook voor toenemende irritatie bij klanten, zegt Roderick de la Houssaye, voorzitter van de ondernemersvereniging Fenex voor logistiek dienstverleners. „Het percentage op tijd geleverde containers is veel lager. Je bent dus duurder uit en de service is slechter”, legt hij uit.
Volgens De la Houssaye helpt het ook niet dat er nog maar weinig concurrentie is tussen rederijen. Door fusies en faillissementen zijn er nog maar drie grote containervervoerders overgebleven. De Europese Unie heeft bovendien een regeling dat rederijen inniger mogen samenwerken dan concurrentieregels normaal gesproken zouden toestaan, omdat ze in het verleden kampten met overcapaciteit en lage winstmarges.
Grote rederijen hebben veel nieuwe schepen besteld, maar die worden pas over twee jaar opgeleverd.