Economie

Agractie wint: campagne tegen zuivelindustrie mag niet

Stichting Dier&Recht moet haar campagne tegen de Nederlandse zuivelindustrie aanpassen. Op een poster die in zeven grote en middelgrote steden is opgehangen, worden melkveehouders ten onrechte bestempeld als veroorzakers van ernstig dierenleed.

23 August 2021 18:58Gewijzigd op 24 August 2021 12:02
Boeren bij de rechtbank voorafgaand aan het kort geding. beeld ANP, ROBIN VAN LONKHUIJSEN
Boeren bij de rechtbank voorafgaand aan het kort geding. beeld ANP, ROBIN VAN LONKHUIJSEN

Dat heeft de kortgedingrechter in Amsterdam maandag bepaald in een spoedprocedure die was aangespannen door boerenactiegroep Agractie. Dier&Recht moet de gewraakte poster binnen 48 uur na betekening van de uitspraak verwijderen uit de openbare ruimte en binnen vier uur van haar website. De termijnen gingen dinsdagochtend rond 10 uur in.

Twee andere posters mogen op stations en in bushokjes blijven hangen en op de website blijven staan. Daar had Agractie geen bezwaar tegen gemaakt. „Die waren genuanceerder. Maar de derde poster zet melkveehouders weg als dierenmishandelaars. Dat kan echt niet”, aldus een tevreden Agractie-voorman Bart Kemp na de uitspraak.

Meningsuiting

Volgens Kemp is sprake van een doorbraak, die aantoont dat de vrijheid van meningsuiting grenzen heeft. „Eindelijk een rechter die uitspreekt dat dierhouders niet zomaar door allerlei clubs aan de schandpaal kunnen worden genageld. Dit is een precedent dat recht doet aan de gevoelens van duizenden veehouders.”

17426975.JPG
Boeren bij de rechtbank voorafgaand aan het kort geding. beeld ANP, ROBIN VAN LONKHUIJSEN

De campagne van Dier&Recht, die twee weken duurt en eind deze week afloopt, doet denken aan de antirookcampage van de overheid. Op de posters staat een melkpak voorzien van een foto en een waarschuwingstekst. De gewraakte variant toont een pasgeboren kalf dat in een kruiwagen wordt weggehaald bij de moederkoe, met daaronder de tekst: Zuivel veroorzaakt ernstig dierenleed – kalfjes worden direct na de geboorte weggehaald bij hun moeder.

De rechter oordeelt dat Dier&Recht niet aannemelijk heeft gemaakt dat scheiding van koe en kalf in de melkveehouderij ernstig dierenleed veroorzaakt. De campagne wekt die indruk wel en dat is onrechtmatig ten opzichte van de veehouders, aldus de rechter. Die liet daarbij ook meewegen dat de campagne plaatsvindt in steden waarvan de inwoners weinig kennis hebben van de melkveehouderij.

De rechter legde de dierenrechtenorganisatie een dwangsom op van 5000 euro voor elke dag of deel van een dag dat de posters toch blijven hangen of op de website zichtbaar blijven, tot een maximum van 50.000 euro. Ook moet Dier&Recht de proceskosten van ruim 1800 euro betalen.

Frederieke Schouten, directeur van Dier&Recht, reageert teleurgesteld. „De vrijheid van meningsuiting biedt ruimte voor het publieke debat over de melkveehouderij. Wij hadden gedacht dat onze campagne daarbinnen valt.”

Twee van de drie posters blijven deze week gewoon hangen, zegt Schouten. „We gaan de campagne zeer waarschijnlijk verlengen. Ook overwegen we een hoger beroep.”

Tijdens de zitting wees Schouten op problemen die kalveren op latere leeftijd zouden kunnen krijgen doordat ze bij de moeder zijn weggehaald. Volgens haar zijn de dieren bijvoorbeeld kwetsbaarder voor infecties. De rechter beperkte de kwestie echter tot het moment direct na de geboorte en de vraag of dan sprake is van ernstig dierenleed.

Vermenselijkt

De advocaten van Agractie benadrukten juist dat kalveren beter af zijn als ze direct van de moeder gescheiden worden. Dat voorkomt overdracht van ziektekiemen van de koe op het kalf. Ook kan de boer beter toezicht houden op de voeding en ontwikkeling van het kalf. „Dat zorgt dus voor meer dierenwelzijn.”

Advocaat Bertjan Agteresch: „Dier&Recht vermenselijkt het kalf. Dat is niet terecht. Een kalf is, in tegenstelling tot een baby, na de geboorte goed ontwikkeld. Koeien
houden van nature ook afstand, ze hebben enkel contact met het kalf bij het voeden.”

Op de vraag van het Reformatorisch Dagblad of Schouten zich kan voorstellen dat veehouders zich door de campagne van Dier&Recht in de hoek gezet voelen, zegt zij: „Ik snap dat het veehouders raakt. Zij denken dat ze goed voor hun dieren zorgen. In de huidige veehouderij kunnen ze ook niet anders. Maar ik heb geen spijt van onze actie.

Het is belangrijk dat consumenten weten wat er met die dieren gebeurt. Wij vinden dat dieren een leven moeten kunnen leiden dat past bij hun natuurlijk gedrag. Dat vraagt om een compleet andere veehouderij.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer