Sleutelen aan leidingen
„Mijn werk als installateur is erg afwisselend. Ik neem opdrachten aan, overleg met aannemers en begeleid onze medewerkers. Tussendoor doe ik zelf ook nog klusjes. We beginnen ’s ochtends om halfacht met koffie op de zaak. Dan spreken we alles voor die dag door. Daarna gaan we op pad."
Vanmorgen moest ik in Middelburg in een klein hotel het werk op gang brengen. Vanmiddag ga ik twee keukens aansluiten, dat is twee keer een uurtje werk. Daarna rijd ik naar Vlissingen om bij iemand een nieuwe beluchter op het riool te zetten. Achter in de bus ligt nog een regentonklep, dat is een T-stuk om tussen de regenbuis te zetten. Als ik tijd over heb, rijd ik nog naar een klant om die in zijn tuin te plaatsen.
In het hotel zijn we met renovatiewerk bezig. Ik regel alles binnen, zeg maar tussen de voor- en achterdeur. We beginnen met het riool, daarna leggen we waterleidingen aan, installeren we vloerverwarming, monteren we bouwkranen en bevestigen we sanitair. Ik heb onze medewerkers geholpen met opstarten. De sloper moest nog wat open hakken. Met de tekening erbij heb ik met hem overlegd waar de leidingen moesten komen. Ik noteerde de maatvoering en de hoogte en zette met een laser de lijnen op de wanden. Die voorbereiding vind ik belangrijk.
Het buitenwerk is voor mijn compagnon. Die vernieuwt de goten en bekleedt de dakkapellen met zink. Wij werken vooral in Middelburg en omgeving. Dat is een oude stad. In oude gebouwen is niet alles even recht, daar komt het aan op maatwerk. Veel installatiebedrijven laten zulke klussen liggen.We zitten vooral in onderhoud en verbouwingen. We plaatsen en onderhouden ook veel cv-ketels. Af en toe doen we weleens het installatiewerk voor een nieuwbouwwoning. Ook op campings doen we klussen. Die zitten hier veel op Walcheren.
We hebben gelukkig werk genoeg. Corona heeft niet voor een terugslag gezorgd, eerder voor het tegendeel. Mensen geven nu geld uit aan nieuwe radiatoren of een nieuwe cv-installatie, omdat ze niet op vakantie kunnen. Dat veel mensen thuis werken is voor ons ook handig. We kunnen nu veel makkelijker terecht voor een afspraak.”