Met wasbare luiers zit Nappy’s.nl in gestage groeimarkt
De vraag naar wasbare luiers neemt toe, de concurrentie erin ook. Bij luierwebshop Nappy’s.nl ligt de lat hoog: „Iedere dag willen we iets van ons bedrijf verbeteren. We willen de beste website hebben en voor ieder kindje de beste luier.”
Duizenden kleurige, wasbare luiers liggen opgestapeld in de stellingkasten van de opslagruimte van luierwebshop Nappy’s.nl. De oude balken van de voormalige koeienstal zijn nog zichtbaar. Vanuit deze plek in het Drentse Meppel, runnen Ilka van der Poel (34) en Marco Vermeer (37) hun internetwinkel in wasbare luiers.
Aan de inpaktafel maakt een medewerkster een bestelling verzendklaar. Af en toe laten een dreumes en een peuter zich zien. Alle vier de kinderen van het ondernemersechtpaar kregen of krijgen wasbare luiers om.
Nappy’s.nl zit in een groeimarkt. „Zes jaar geleden gebruikte nog zo’n 5 procent van de markt de wasbare luier, tegen 95 procent die de wegwerpluier nam. Nu is die verhouding 10 tegen 90 procent”, aldus Marco.
Steeds meer (aanstaande) ouders ontdekken in de stoffen luier een duurzaam alternatief voor de wegwerpluier. Want die belandt na eenmalig gebruik bij het afval, terwijl een stoffen luier gewassen en opnieuw omgedaan kan worden.
Hergebruik bespaart 44 procent aan afval, zo heeft Milieu Centraal berekend. Ten opzichte van wegwerp levert wasbaar 49 procent (zonder droger) minder CO2-uitstoot op, met droger tot 27 procent. Daarbij is de milieubelasting van productie en wassen meegeteld, aldus de voorlichtingsorganisatie. Daarnaast scheelt de stoffen luier zo’n 500 euro in de portemonnee op de gehele luierperiode van een kind.
De webshop Nappy’s.nl biedt dertig merken aan; het grootste assortiment van Europa. Binnen alle merken –Marco schat dat aantal op totaal tweehonderd– bestaan nog allerlei varianten in model, prints, sluiting, enzovoorts.
Ilka: „Of een bepaalde luier bevalt, is heel persoonlijk. We willen voor ieder kindje de beste luier bieden. Onze consulenten kunnen helpen uit het grote aanbod de juiste keuze te maken. Ook verhuren we luiers, om ze eerst te kunnen proberen.”
Ze heeft de webwinkel overgenomen van de vorige eigenaar, begin 2015. In 2019 verhuist de familie naar de boerderij in Meppel, die na een verbouwing genoeg plaats biedt aan bedrijf en gezin.
Dat is het moment dat Marco instapt. Hij zegt zijn baan als aandelenanalist op en besluit zijn bedrijfseconomische kennis in te zetten om Nappy’s.nl verder uit te bouwen. Beiden besteden inmiddels zestig uur per week aan het bedrijf.
Trendy
Sinds zo’n twee jaar merken ze dat de trendy uitstraling van bepaalde luiermerken een ander type klant aantrekt. Marco: „Voorheen hadden we de klant die uit principe koos voor de wasbare luier en rationeel zocht naar een geschikte variant. Nu zien we ook veel mensen die eerst enthousiast worden over de look van het artikel en vervolgens gaan bekijken hoe ze de luier moeten gebruiken. Dat was best wennen voor ons.”
Ze leggen de lat hoog. „Iedere dag willen we iets verbeteren. We willen de beste webshop hebben voor wasbare luiers. We steken veel tijd en geld in de site.”
Marco: „We willen dat wie voor het eerst op internet zoekt naar ”wasbare luiers”, bij ons een technisch goede webshop aantreft. Met een goede webwinkel en service willen wij ons onderscheiden in de markt.”
Want niet alleen de vraag neemt toe, ook het aantal aanbieders. „Haast iedere week begint er wel een nieuw merk. De concurrentie is groot.”
Een fysieke winkel in een stad, compleet met kolfruimte en speelhoek, is Ilka’s toekomstdroom. „In Nederland bestaat zo’n winkel nog niet. Maar de trend in de retail is: online. De marges op wasbare luiers zijn niet groot. Wil een stenen winkel rendabel zijn, dan zal de markt eerst nog meer moeten groeien.”