Economie

„De werkdruk liep door de cyberaanval behoorlijk op”

Door een grote cyberaanval viel het werk in honderden bedrijven vorig weekeinde stil. Dijkwaard B.V. Glas- en Schilderwerken in Haaften werd ook geraakt. Het bedrijf moest terugvallen op potlood en papier.

10 July 2021 10:14Gewijzigd op 13 July 2021 14:39
Pedro van Hartingsveldt, werkvoorbereider en planner bij Dijkwaard, poseert tussen het glaswerk. beeld William Hoogteyling
Pedro van Hartingsveldt, werkvoorbereider en planner bij Dijkwaard, poseert tussen het glaswerk. beeld William Hoogteyling

„Wij werken al jarenlang digitaal”, vertelt werkvoorbereider en planner Pedro van Hartingsveldt (43). Naast het feit dat dit veel papier uitspaart –wat natuurlijk goed is voor het milieu– stipt hij een ander voordeel aan. „Met de computer maken we als bedrijf alle calculaties en werkvoorbereidingen. Als dit allemaal handmatig moet worden gedaan, zouden we veel langer over ons werk doen.”

Dankzij de digitalisering kan het bedrijf ook meer klussen uitvoeren. „Hoe meer opdrachten, hoe meer mensen wij op onze beurt weer aan het werk kunnen zetten”, licht Van Hartingsveldt toe. „Wij hebben 45 schilders in dienst, maar we maken ook continu gebruik van onderaannemers.”

Vorige week zaterdag, toen de cyberhack plaatsvond, viel het werk op kantoor onmiddellijk stil. Doordat de server –waarop veel informatie staat– niet meer functioneerde, kon er niet meer worden gewerkt op de computers. „Alle berekeningen moesten weer handmatig worden gedaan, net zoals dat vroeger ging”, vertelt de werkvoorbereider.

Werkdruk

Dat kostte veel tijd. Ook de administratieve werkdruk liep op. Zo moest Van Hartingsveldt alle schilders afzonderlijk bellen om de gewerkte uren te registreren. Ook zorgde de hack ervoor dat de bestellingen van schilders, die altijd digitaal plaatsvinden, niet meer binnenkwamen. De werkinstructies op hun tablet konden de schilders eveneens niet inzien. „Zo ontstond al snel een werkachterstand”, blikt hij terug.

Vanaf maandagnacht ging de systeembeheerder met een oplossing aan de slag. De complete server moest opnieuw worden geïnstalleerd. Donderdagnacht was er nog een back-up gemaakt waarop nu kon worden teruggevallen. Van Hartingsveldt: „Daardoor konden we vrij snel weer aan de slag.”

Toen de server weer in bedrijf was, konden de digitale werkzaamheden op dinsdag weer enigszins worden hervat. De computers op veel werkplekken bleken echter te zijn geïnfecteerd door het virus, waardoor hier nog niet op kon worden gewerkt.

Sinds donderdag zijn de computers weer virusvrij. Van Hartingsveldt ziet dat de bedrijvigheid weer toeneemt. „Gelukkig konden onze kantoormedewerkers wel vanuit huis werken, maar nu kunnen ze hun werkzaamheden dus weer op kantoor uitvoeren.”

Het bedrijf waar van Hartingsveldt werkt is er veel aan gelegen om dit soort problemen in de toekomst voor te zijn. Daarom heeft het al met de systeembeheerder overleg gevoerd. Maar de oplossing is niet eenvoudig. „Ze zijn nu overgegaan op een ander systeem, maar net als veel andere systeembeheerders kunnen zij niet veel meer doen dan dat”, aldus de werkvoorbereider.

Vrees

De systeembeheerder heeft zelfs de vrees uitgesproken dat cyberaanvallen in de toekomst vaker zullen voorkomen, vertelt Van Hartingsveldt. „Ze hebben ons nu snel geholpen, dus laten we hopen dat dit een eventuele volgende keer ook zo vlot gaat.”

Voor nu zijn de problemen in ieder geval opgelost. Dat is maar goed ook, want zo kan het achterstallige werk worden ingehaald. Nu alles weer functioneert, zal dat vlot zijn gebeurd, verwacht Van Hartingsveldt. „Ik denk dat we straks met een schone lei de volgende werkweek ingaan.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer