Verslingerd aan terrazzo aanrechtbladen
„Direct na mijn opleiding kon ik in 2018 aan de slag bij Kokbeton in Nijkerk. De afgelopen jaren combineerde ik werkweken van circa veertig uur met een opleiding bedrijfskunde. Het keukenbladenbedrijf is voor mij geen onbekende. Ik liep er in mijn eerste jaar aan het Hoornbeeck College tien weken stage. Ik mocht er meedoen met de verkoop. Dat liep tot mijn verrassing heel voorspoedig. Sinds die tijd ben ik er op zaterdagen blijven werken. Tijdens stages bij andere bedrijven leerde ik nog meer over keukens.
Kokbeton levert betonnen en terrazzo aanrechtbladen en wasbakken. Op maat, ambachtelijk gemaakt en geheel volgens de wensen van de klant. Betonnen bladen maken we in onze eigen werkplaats zonder chemische toevoegingen. Zo hygiënisch en praktisch mogelijk, dat is de uitdaging. Bij terrazzo wordt een mix van steentjes gebruikt. De kleuren en de samenstelling kiest de klant zelf. Het vervaardigen van zo’n aanrechtblad –we leveren er één tot twee per dag af– kost circa drie weken. Er wordt een mal gemaakt, beton gestort, opengeslepen en gepolijst. Eventuele gaatjes gaan dicht en het proces herhaalt zich net zo lang tot het perfect is.
Als floormanager ben ik verantwoordelijk voor de aansturing van het team, dat grofweg uit drie afdelingen bestaat: verkoop, werkplaats en logistiek. We maken producten op maat, vanaf het ontwerp tot aan de aflevering en montage. Dat is het boeiende van mijn werk. We hoeven niets in China te bestellen en elke opdracht is een uitdaging voor het team. Het team bestaat nu uit zestien –voornamelijk jonge– collega’s. Behalve keukenbladen maken we de laatste jaren ook kranen en wasbakken van messing. Die zijn qua materiaal uniek in de wereld. Onze klanten zijn interieurbouwers en particulieren.
Ik ben meestal rond zeven uur op de zaak. Bijzonder is dat we de dag met gebed beginnen. Ook niet-christelijke collega’s waarderen dat. ’s Ochtends ben ik medeverantwoordelijk voor het proces in de werkplaats en vervolgens voor de sales en de logistiek. In de loop van de dag komen vaak vraagstukken met betrekking tot de service, specifieke vragen van klanten en contacten met zakelijk relaties langs. Meestal ben ik tot een uur of vijf op het bedrijf.”