Eerste studenten lerarenopleiding Norwich afgestudeerd
In het Canadese Norwich zijn de eerste vijf docenten afgestudeerd aan de in 2018 gestarte lerarenopleiding die uitgaat van de Rehoboth Christian School (RCS) in Norwich. Momenteel volgen nog drie leerkrachten het zogeheten Teacher Training Programma.
Het Teacher Training Programma kwam in 2018 tot stand. Drijvende kracht achter de start van een eigen opleiding was RCS-directeur John Heikoop. „Hij liet zich inspireren door het voorbeeld van Piet Kuyt en Ds. G.H. Kersten”, aldus ds. E. Hakvoort, bestuursadviseur bij de RCS.
Het idee voor een eigen lerarenopleiding kwam naar voren naar aanleiding van een in 2017 gehouden ”own-the-problemavond”, stelt Hakvoort. „Tijdens die avond kwam onder meer het probleem van het nijpende lerarentekort in de eigen scholen aan de orde.”
De duur van de officiële lerarenopleiding in Ontario –minimaal vijf jaar– en de hoge kosten die dat voor studenten met zich meebrengt, zijn volgens hem vaak een barrière om leerkracht te worden.
Levensonderhoud
De opleiding is tot stand gekomen in samenwerking met de Queen’s University in Ontario. Het programma bestaat uit drie onderdelen: een theoretisch en een praktisch deel, aangevuld met een identiteitstraining die ontwikkeld is door de Netherlands Reformed Christian Educatian Association, uitgaande van de Netherlands Reformed Congregations, zustergemeenten van de Gereformeerde Gemeenten.
„Voordeel van deze eigen opleiding is dat aspirant-docenten naast de opleiding tot leerkracht parttime in dienst staan van de school”, stelt ds. Hakvoort. „Elke aspirant-leerkracht krijgt een ervaren leerkracht en een begeleider toegewezen. Het gecombineerde traject van werken en leren biedt studenten de mogelijkheid om in het levensonderhoud van hun gezinnen te blijven voorzien en tegelijkertijd de opleiding tot leerkracht te volgen.”
Lof
Vooralsnog is de lerarenopleiding niet erkend door de overheid van Ontario, zegt ds. Hakvoort. „Daardoor is het certificaat alleen geldig binnen de eigen achterbanscholen. De Queen’s University heeft echter aangegeven dat de credits die zijn behaald tijdens deze opleiding gelden voor een eventuele vervolgopleiding tot Master in Education, een erkenning van de Queen’s Universiteit. Dat gebaar verdient alle lof.”