Een op drie doden door auto-ongelukken Brabant droeg geen gordel
Ruim een derde van de verkeersdoden die in 2018 en 2019 in Noord-Brabant door auto-ongelukken vielen, droeg geen gordel. Dat blijkt uit onderzoek door Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in opdracht van de provincie.
Gedeputeerde Christophe van der Maat noemt dat aantal ronduit schokkend. „Je gordel moet je altijd dragen en ik dacht dat dat inmiddels echt gemeengoed was. Uit dit onderzoek komt naar voren dat op dat gebied nog winst te behalen valt.”
Bij verkeersongevallen met dodelijke afloop in die periode was ook sprake van alcohol- of drugsgebruik, afleiding (telefoongebruik), vermoeidheid, door rood licht rijden of een technisch mankement aan het voertuig. De SWOV stelt bovendien dat bij dit soort ongelukken de infrastructuur op sommige plekken niet voldeed. Het gaat dan om een te smalle of te brede weg, te krappe bocht of bomen in de berm die te dicht op de weg staan.
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat onder fietsers veel slachtoffers 70 jaar of ouder waren en dat het dragen van een fietshelm mogelijk een dodelijke afloop had kunnen voorkomen.
Directe aanleiding voor het onderzoek was de forse stijging van het aantal dodelijke verkeersongevallen in Brabant. In 2017 overleden er 98 mensen in het verkeer, in 2018 150 en het jaar daarop 142. In totaal 153 ongelukken op gemeentelijke en 40 ongevallen op rijkswegen zijn nu nader onderzocht. De provincie wilde achterhalen waarom het aantal verkeersslachtoffers hoger ligt dan in andere provincies, maar zegt op die vraag geen antwoord te hebben gekregen.
„Dat komt doordat Noord-Brabant de eerste provincie is die een dergelijk diepte-onderzoek laat doen, er is dus geen vergelijkingsmateriaal. Zowel de provincie Noord-Brabant als SWOV hoopt dat andere provincies ook dergelijke onderzoeken laten uitvoeren zodat er meer inzicht komt tussen de verschillen in provincies”, aldus Brabant.
Om wegen veiliger te maken adviseert de SWOV matrixborden te plaatsen op filegevoelige plaatsen, het aanbrengen van drempels en het verbeteren van de weginrichting. De provincie zegt aan de slag te gaan met alle bevindingen.