Economie

RMU zoekt actiever naar samenwerking

De Reformatorisch Maatschappelijke Unie (RMU) wil zichtbaarder zijn. Daarom legde de vakorganisatie begin deze maand een nieuwe vijfde doelstelling vast in de statuten.

9 June 2021 20:07
Een zorgmedewerker is aan het werk een verzorgingshuis. Zo’n 4500 leden van de RMU werken in de zorg. beeld ANP, Jeffrey Groeneweg
Een zorgmedewerker is aan het werk een verzorgingshuis. Zo’n 4500 leden van de RMU werken in de zorg. beeld ANP, Jeffrey Groeneweg

De RMU wil zich profileren als belangenbehartiger „namens organisaties en groepen binnen de gehele achterban van de gereformeerde gezindte.” Bestuurder Jan Kloosterman vindt het daarom belangrijk om meer de samenwerking te zoeken met andere christelijke organisaties.

Hoe ziet u de rol van de RMU als belangenbehartiger voor zich?

„We merken dat het steeds belangrijker wordt dat de stem van de werkgever en de werknemer, die christen zijn, wordt gehoord. Christenen behoren tot een steeds kleiner wordende groep in de maatschappij. Daarom moeten christelijke organisaties de samenwerking zoeken door van elkaars expertise gebruik te maken. De statutenwijziging onderstreept dat nog eens. Zo worden we zichtbaarder.”

Kunt u een concreet voorbeeld noemen van zo’n samenwerking?

„Neem de medisch-ethische thematiek. Als er een nieuwe gentherapie komt, raakt dat in de eerste plaats de leden van de Nederlandse Patiëntenvereniging. Wij hebben echter ook 4500 leden die in de zorg actief zijn. Dan is het goed om ons gezamenlijk te bezinnen op dit thema vanuit onze gedeelde waarden.”

Is daar ook echt een statutenwijziging voor nodig?

„Deze wijziging maakt het mogelijk dat we onze samenwerking met andere partijen kunnen vergroten en legitimeren. Zo belanden we niet in een discussie over het punt dat we tijd en energie in iets stoppen wat eigenlijk niet bij onze doelstelling hoort, want dat doet het nu dus wél.”

De RMU verliest al een paar jaar op rij leden. Hoe verklaart u dat?

„Ik merk dat we als RMU bij de oudere generatie scherp op het netvlies staan. Bij jongeren is die vanzelfsprekendheid er niet. Daarom besteden we niet alleen aandacht aan de inhoud van onze boodschap, maar ook op het communiceren ervan. We doen dus meer met sociale media. Maar we missen ook live-events waar we veel leden maken.”

Waar liggen er nog meer kansen om leden te winnen?

„We willen de slag maken van probleemgericht naar loopbaangericht. Nu worden we vooral benaderd voor juridisch advies. Die ondersteuning blijft, maar we willen ook meer gaan doen aan coaching en aan het bieden van bezinning. Dat kan dat veel nieuwe leden opleveren.”

Jan Kloosterman (43), bestuurder van de Reformatorisch Maatschappelijke Unie

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer