Mustang Mach-E, volledig elektrische SUV van Ford
Na ruim 55 jaar zet Ford met de Mustang een stap in een heel nieuwe richting. Na een reeks van legendarische coupés en cabrio’s, staat de Mustang Mach-E voor een volledig elektrische SUV met onverlet sportieve genen.
Heel bewust gebruikt Ford uiterlijke kenmerken die het Mustang-gevoel extra luister bijzetten. Denk aan de vorm van de achterlichten en de welvingen in de motorkap. De Mach-E biedt kopers een heldere keuze: een meer of minder krachtige elektromotor, achter- of vierwielaandrijving en twee formaten batterij. De topper brengt het tot 351 pk en 580 Nm en beschikt over een batterij van 98,7 kWh. Uitstekende prestaties in combinatie met een fors rijbereik. In de praktijk op een lange snelwegrit is 450 km goed mogelijk. Rond het vriespunt zo’n 320 km.
De Mustang kan met maximaal 150 kW worden geladen. Met een goede beschikbaarheid van snelladers wordt het daarmee mogelijk zonder groot oponthoud grote afstanden af te leggen. In zo’n 25 minuten komen er een paar honderd kilometer bij.
De Mustang Mach-E biedt plaats aan vier tot vijf personen die voor een ruime 400 liter aan bagage kunnen meenemen. Aan de buitenkant lijkt de auto de daklijn van een coupé te hebben, maar door een ontwerpfoefje wordt de dakhoogte ver naar achteren doorgetrokken.
Het interieur is smaakvol van inrichting. Midden op het dashboard zit een gigantisch computerscherm waarop meer te bedienen is dan een automobilist ooit zou kunnen wensen. Daarentegen straalt het instrumentarium volop rust uit met slechts een bescheiden hoeveelheid informatie. Goede stoelen en een doordachte indeling maken het verblijf aan boord plezierig.
Het onderstel is meer afgestemd op gezinsgebruik dan op sportiviteit. Wie de maximale actieradius wenst, die kiest voor een tweewielaandrijver met grote batterij. Dan wordt de 500 km-grens gepasseerd.