Economie

Albert Heijn maakt 2000 producten goedkoper

Albert Heijn verlaagt de prijzen van 2000 artikelen. Het concern zei vrijdag dat het de grootste prijsverlaging sinds het begin van de supermarktoorlog in oktober vorig jaar betreft.

ANP
12 November 2004 13:18Gewijzigd op 14 November 2020 01:52

De producten worden tussen de 5 en 40 procent goedkoper. Het gaat om onder meer chips, bier, tomatenketchup en chocoladevlokken van bekende merken.

Albert Heijn heeft sinds het begin van de prijzenslag meer dan 5000 producten blijvend in prijs verlaagd. Dat is ruim een kwart van het assortiment.

Volgens directievoorzitter D. Boer kregen de winkels afgelopen jaar 250.000 extra klanten over de vloer en zijn de verkochte volumes 4 procent gestegen. „Als we meer producten verkopen kunnen we tegen betere condities goedkoper inkopen", liet Boer in een verklaring weten.

Het einde van de prijzenslag is nog lang niet in zicht, stelt Boer. Hij verwacht dat de oorlog tot zeker 2006 aanhoudt. Als concurrenten reageren op de prijsverlaging van Albert Heijn, zal de supermarktketen wederom artikelen goedkoper maken.

Laurus zal „daar waar mogelijk" bij de winkels van Super De Boer in de prijzen snijden. Laurus (ook Edah en Konmar) wil echter eerst nagaan welke artikelen zijn concurrent goedkoper maakt. De supermarktketen denkt dat de massale prijsverlaging bij Albert Heijn een reactie is op de modernisering van Edah en Super De Boer. Deze moeten goedkoper zijn dan de winkels van AH.

Onderzoeksbureau GfK denkt dat de omzet van de Nederlandse supermarkten dit jaar lager zal uitkomen dan over 2003. De inkomsten liggen tot nu toe ongeveer 0,3 procent lager dan vorig jaar. Klanten geven per winkelbezoek minder geld uit. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek bleek vrijdag dat de supermarktomzet in het derde kwartaal bijna 2 procent is gedaald.

Afgelopen zomer zette Albert Heijn een nieuw wapen in. De supermarktketen verlaagde toen ruim duizend huismerkproducten in prijs. Deze stap luidde een nieuwe fase in de prijzenoorlog in, omdat deze zich tot die tijd alleen op topmerken richtte.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer