Materialentak stuwt resultaten DSM in eerste kwartaal
Speciaalchemiebedrijf DSM heeft in het eerste kwartaal geprofiteerd van een sterker dan verwachte vraag naar vezels en andere producten die door zijn materialentak worden gemaakt. Dat onderdeel, dat vorig jaar tijdens de coronacrisis veel last had van onder meer de teruggang in de auto-industrie, zag de hoeveelheid verkochte producten met een vijfde stijgen terwijl de voedingsmiddelentak zoals verwacht gestaag doorgroeide.
Veel klanten van de materialentak van DSM legden nieuwe voorraden aan. Vorig jaar hadden ze minder bestellingen geplaatst en de kosten verlaagd door eerst hun voorraden op te maken. Ook krapte in de toeleveringsketen zorgde voor hogere verkopen, onder meer vanuit de auto-industrie, maar ook vanuit sectoren als elektronica en elektrotechniek.
De vraag naar materialen voor persoonlijke bescherming herstelde ook weer nu winkels en andere bedrijven weer open mogen in veel landen. Daarbij treffen ze nog wel maatregelen om personeel en klanten te beschermen tegen corona.
De voedingsmiddelentak deed het al de hele coronacrisis goed. Vooral de vraag naar voedingssupplementen en vitamines blijft hoog omdat consumenten hun immuunsysteem willen versterken.
DSM zag de totale omzet met 7 procent groeien naar een kleine 2,2 miljard euro. Dat had meer kunnen zijn, maar wisselkoerseffecten zaten het bedrijf dwars. De aangepaste bedrijfswinst, waarbij zaken als eenmalige mee- of tegenvallers buiten beschouwing zijn gelaten, kwam uit op 441 miljoen euro, een toename van 13 procent. Door de sterke groei van de materialentak rekent DSM nu op een wat hogere bedrijfswinst voor heel dit jaar.