Philips profiteert van uitgestelde zorg en persoonlijke verzorging
Medisch technologiebedrijf Philips komt maandag met cijfers over het eerste kwartaal. Daarin heeft het bedrijf vermoedelijk weten te profiteren van het succesvolle vaccinatiebeleid in onder meer de Verenigde Staten. Ziekenhuizen kunnen daar weer meer geplande zorg doen en daar verdient Philips aan. Ook kijken ziekenhuizen weer naar investeringen in nieuwe apparatuur nu ze de coronasituatie grotendeels achter zich hebben kunnen laten. Ook is er weer meer vraag naar producten voor persoonlijke verzorging.
In de slotkwartalen van vorig jaar zag Philips al dat ziekenhuizen over heel de wereld weer durfden te investeren. Toen sloot het bedrijf 25 langetermijncontracten af, meer dan topman Frans van Houten zich uit enig ander kwartaal kon herinneren.
Verder rekende Philips op groei bij de tak Persoonlijke Gezondheidszorg. Die kreeg in de coronacrisis klappen, maar herstelde zich gedurende het afgelopen jaar. De analisten die Philips volgen denken in doorsnee dat dit bedrijfsonderdeel, dat onder meer elektrische tandenborstels, scheerapparaten en babyproducten maakt, stevig gaat groeien. Ook de andere twee bedrijfstakken, Diagnosis & Treatment en Connected Care zullen meer omzet draaien, denken ze.
De omzet van Philips komt volgens een door Philips samengestelde consensus van analisten uit op ruim 3,7 miljard euro. Vorig jaar was dat in dezelfde periode nog 4,2 miljard euro, maar toen werd de inmiddels verkochte tak voor huishoudelijke apparaten nog meegerekend. Zonder de verkopen van dat bedrijfsonderdeel meegerekend was er sprake van een omzet van net geen 3,7 miljard euro.